With the adaptation of the results of the Industrial Revolution to the aviation sector, the first motorized airplane met the sky. As a reflection of this process, the first states to include airplanes in their military inventory were the USA, France and Italy. In 1911, the Ottoman Ministry of War started initiatives for two members of the personnel to receive pilot training in Europe after the Western States included airplanes in their inventories. As a result of an exam conducted with a circular issued to the armies, Cavalry Captain Mehmet Fesa and Engineer First Lieutenant Yusuf Kenan were awarded the right to study pilot training together.
Mehmet Fesa was the first Turkish officer to receive training at the Flight School of the Bleriot Aircraft Factory in France and to be successful. Thus, he became the first pilot of the Turkish Air Force. He holds the number 780 pilot’s badge in France and the number 1 pilot’s badge in the Turkish Air Force. On his return from France, he made the first flight in Turkish skies as a Turkish pilot. He participated in the Balkan War and contributed to the commanding authorities’ administration and management of the army with his reconnaissance activities.
Although he was assigned to the Caucasus Front at the beginning of World War I, he was captured when the Russians shot down the ship carrying Mehmet Fesa, and he remained in Siberia for six years. In 1920, he returned from captivity and participated in the Turkish War of Independence during the Eastern Front Battles. After the National Struggle, he retired as a major and worked as an interpreter for a while. He died in 1951.
This study will be presented within the framework of the documents obtained from the Archives and Military History Department of the Ministry of National Defense (MSB) and the periodicals as well as memoirs reflecting the period. The research reveals the place and status of Mehmet Fesa Evrensev, who has an exceptional place in the history of Turkish aviation and was the first pilot of the Turkish Air Force.
Sanayi İnkılâbının sonuçlarının havacılık sektörüne uyarlanması ile ilk motorlu uçak gökyüzü ile buluşmuştur. Bu sürecin yansıması olarak ordu envanterine uçağı ilk dâhil eden devletler, ABD, Fransa ve İtalya olmuştur. Batılı devletlerin uçakları envanterlerine dâhil etmesi üzerine Osmanlı Harbiye Nezareti, 1911 yılında iki personelin Avrupa’da pilotaj eğitimi görmesi amacıyla girişimlere başlamıştır. Neticede ordulara yayımlanan bir genelge ile yapılan sınav sonucu, Süvari Yüzbaşı Mehmet Fesa Bey ile İstihkâm Üsteğmen Yusuf Kenan Bey, pilotaj öğrenimi almaya hak kazanmıştır.
Mehmet Fesa Bey, Fransa’daki Bleriot Tayyare Fabrikasının Uçuş Okulu’nda eğitim alıp başarılı olan ilk Türk subayıdır. Böylece kendisi Türk Hava Kuvvetlerinin ilk pilotu olmuştur. Kendisi Fransa’nın 780, Türk Hava Kuvvetlerinin 1 numaralı pilot brövesinin sahibidir. Fransa’dan dönüşte, bir Türk pilotu olarak Türk göklerindeki ilk uçuşu icra etmiştir. Balkan Harbi’ne katılmış, yaptığı keşiflerle komuta makamlarının orduyu sevk ve idaresine katkılar sağlamıştır.
Birinci Dünya Harbi’nin başında Kafkas Cephesi’nde görevlendirilmesine karşın, Rusların Mehmet Fesa Bey’i taşıyan gemiyi vurması üzerine esir düşerek, altı yıl süreyle Sibirya’da kalmıştır. 1920 yılında esaretten dönmüş ve Türk İstiklâl Harbi’ne Doğu Cephesi Muharebeleri sırasında katılım sağlamıştır. Millî Mücadele’den sonra binbaşı iken emekli olmuş ve bir süre tercümanlık yapmıştır. 1951 yılında hayatını kaybetmiştir.
Bu çalışma, Millî Savunma Bakanlığı Arşiv ve Askerî Tarih Daire Başkanlığı (Genelkurmay Askerî Tarih ve Stratejik Etüt Başkanlığı) Arşivi’nden (ATASE) temin edilen belgeler ile dönemi yansıtan tetkik eserler, süreli yayınlar ve hatıratlar çerçevesinde ortaya konacaktır. Araştırma, Türk havacılık tarihinde müstesna bir yeri olan ve Türk Hava Kuvvetlerinin ilk pilotu olan Mehmet Fesa Evrensev’in tarihteki yerini ve durumunu ortaya koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Republic of Turkiye |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 12, 2024 |
Submission Date | June 6, 2024 |
Acceptance Date | September 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 40 Issue: 110 |