İşçinin rekabet etmeme yükümlülüğü işveren açısından büyük önem taşır. Çalıştığı pozisyon sebebiyle iş sırrı niteliğinde bilgiler edinen ya da müşteri çevresini öğrenen işçinin, işverene rakip olmaya başlaması işverenin ekonomik menfaatleriyle bağdaşmayacaktır. Bu sebepledir ki hizmet sözleşmesi bittikten sonra dahi işveren tarafından, işçinin rekabet etmeme yükümlülüğü altına girmesi istenmektedir. İşçi ile işveren arasında akdedilen rekabet yasağı sözleşmesi ile rekabet etmeme yükümlülüğünün, hizmet sözleşmesi bittikten sonra da devam etmesi mümkündür. Ancak bu sözleşme tek başına sır saklama yükümlülüğünün de devam edeceği anlamına gelmez. Bu nedenle sözleşmeye sır tutma kaydının eklenmesi ya da ayrıca sır saklama sözleşmesinin yapılması gerekmektedir. İşçi ancak bu şekilde hizmet sözleşmesi sona ermesine rağmen sır saklama yükümlülüğü altına girer. Üretim ve iş sırlarını saklama yükümlülüğü olan işçinin bunları ifşa etmesi halinde ise sözleşme kapsamında ya da haksız rekabet hukuku çerçevesinde sorumluluğu gündeme gelecektir.
The non-compete obligation of the employee is of great importance for the employer. As a result of the nature of the position he works, the fact that the employee, who obtains business secret information or learns about the customer environment, starts to become a rival to the employer will not be compatible with the economic interests of the employer. For this reason, even after the end of the service contract, the employee is required to be under the obligation of non-compete. It is possible that the non-compete obligation with the non-compete agreement concluded between the employee and the employer will continue even after the service agreement has expired. However, this agreement alone does not mean that the obligation to keep confidentiality will continue. For this reason, it is necessary to add a confidentiality record to the contract or to make a confidentiality agreement separately. Only in this way is the employee under the obligation of keeping secrets despite the termination of the service contract. If the employee, who is obliged to keep production and business secrets, discloses them, his responsibility will come to the fore within the scope of the contract or within the framework of unfair competition law.
non-compete agreement employee loyalty debt unfair competition contractual liability tort liability
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Labour Law, Commercial Law (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 20, 2024 |
Publication Date | April 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Ankara Barosu Dergisi TÜHAS atıf sistemini benimsemektedir.