The purpose of this study is to determine whether symbolic consumption behaves vary or not according to voluntary participant to a reference group according to their membership relating to the smart phone brand that young consumers use or desire. Fort his purpose five secondary school, totally with 306 students which are in ninth, tenth, eleventh and twelfth grade students are chosen in Ankara. The obtained datas have been analyzed with frequency dispersion, then, membership by voluntary participant in reference group impact on symbolic consumption behavior have been analyzed with t-test. As a result of this study, students symbolic consumption behaves are vary according to the reference group especially by volunteering participant and it is identified that the benefit of the symbolic consumption is much more than excepted.
Bu çalışmanın amacı, genç tüketicilerin kullandığı ve/veya arzuladığı akıllı cep telefonu markasına ilişkin sembolik tüketim davranışlarının gönüllü katılım yoluyla belirli bir referans gruba üyeliklerine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Çalışmamızın bu amacı doğrultusunda Ankarada beş ortaöğretim okulunun dokuzuncu, onuncu, on birinci ve on ikinci sınıflarda okuyan toplam 306 öğrenci üzerinde uygulama yapılmıştır. Elde edilen veriler, frekans dağılımlarıyla değerlendirildikten sonra gönüllü katılımla referans gruba üyeliğin sembolik tüketim davranışlarına etkisi t- testiyle analiz edilmiştir. Bu çalışma sonucunda, öğrencilerin sembolik tüketim davranışlarının özellikle gönüllü katılım yoluyla bir referans gruba üyeliklerine göre farklılık gösterdiği ve sembolik tüketimden beklenen faydanın daha fazla olduğu tespit edilmiştir.
Other ID | JA28JH76HN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2014 |
Submission Date | January 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 40 |