Bu çalışmanın amacı, çalgı eğitiminin önemli bir boyut olan deşifre çalma ile ilgili bir tutum ölçeği
geliştirmektir. Ölçek, müzik eğitimi anabilim dallarında öğrenim gören öğrencilerin çalgıda deşifre yapmaya
yönelik tutumlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Dört faktörlü ve likert tipinde olan ölçeğin deneme için
oluşturulan taslak hali 4 farklı üniversitenin müzik eğitimi anabilim dallarında öğrenim görmekte olan 400
öğrenciye uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğine ilişkin olarak öncelikle faktör analizi için gerekli olan KiserMayer-Olkin
ve Barlett küresellik testi yapılmış daha sonra taslak ölçeğe faktör analizi uygulanmıştır. Yapılan
analizler sonucunda KMO değeri 0.896, Barlett testi ise 6155,135 olup 0.001 düzeyinde anlamlı bulunmuştur.
Yapılan faktör analizi sonucunda ise 19 maddeli ve 4 faktörlü nihai ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin güvenirliği
için cronbach alpha iç tutarlılık katsayısı hesaplanmıştır. Ölçeğe ait alfa katsayısı ise 0.761 olarak bulunmuştur.
The aim of this study is to develop an attitude scale about the sight playing which is an important aspect
of musical training. The scale aims to determine the attitudes of students, who receive musical training in music
education department, towards sight playing in instrument. Draft of the scale which is four-factor and Likert type
has been applied in 4 different universities, to 400 students who study in music education department. Regarding
the construct validity, Barlett sphericity test and Kiser-Mayer-Olkin which are necessary for factor analysis, have
been applied first, then factor analysis has been applied to draft of the scale. As a result of the analysis, KMO
value is 0.986, Barlett test is 6155,135 and meaningfullness value is found as 0.001. As a result of factor
analysis, 19-item, 4-factor final scale was obtained. For the reliability of the scale, Cronbach alpha internal
consistency coefficieny was calculated. The alpha coefficient of the scale was found as 0.761.
Other ID | JA88MH68FK |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2016 |
Submission Date | September 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 55 |