Research Article
BibTex RIS Cite

Sanal Örgütlerde Etkin Bilgi Yönetimi: Çölyak Hastaları İçin Geliştirilmiş Bir Örgüt Analizi

Year 2019, Volume: 3 Issue: 2, 47 - 59, 30.12.2019
https://doi.org/10.26650/acin.548925

Abstract

Çölyak hastalığı bağırsaklar üzerinde yer alan villusların yeterli emilip göstermeyip, vücuda yararlı mineral ve vitaminlerin alınamamışına sebebiyet veren bir hastalıktır. Ülkemizde farkındalığı yeterince bilinemeyen bu rahatsızlıkla mücadele etmeye çalışan bireylerin sayısı oldukça fazladır. Çalışma tanı almış hastaların hastalık süreçlerini iyileştirmeye yönelik bilgi yönetim modeli oluşturma sürecinde yapılan analizlerin değerlendirilmesi üzerine kuruludur. Çalışma bütünde bir doktora çalışmasının analizlerinden üç tanesinin paylaşılması üstüne kuruludur. Çalışmanın temel amacı hasta ve hasta yakınlarının tanı konduktan sonraki süreçlerinde karşılaşacakları bilgi eksikliğini gidermek vardır. Ayrıca yeni örgütsel formlardan sanal örgütlenmelerde yapılacak etkin bilgi yönetim modeli oluşturma da bir altyapı oluşturmak da yine öncelikli amaçlardandır. Türkiye’de aktif faaliyet gösteren çölyak dernekleri ile yapılan mülakatların analizi sonrası elde edilen bulgularda hastaların tanı sonrası süreçlerinde etkin iletişim kurma anlamında sosyal faktörlerden görece çok etkilendikleri, hastalık sürecini kabul etmeme de daha çok çevresel faktörlerin etkili olduğu sonucu bulunmuştur. Hastanın kendi sürecini iyileştirmek için kullandığı sosyal medya araçlarında ki sanal örgütlenmeler de bilgi yönetim sürecinin etkin yürütülmesiyle olumlu sonuçlar alındığı ancak frekansının düşük olduğu görülmüştür.

Supporting Institution

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Project Number

17/247

References

  • Çapar, B. (2007). Bir iletişim sistemi olarak bilgi yönetimi: Teorik bir yaklaşım. http://www.bilgi yönetimi.org adresinden edinilmiştir.
  • Çavuşoğlu, M. (2004). Sanal organizasyonlar ve elektronik ticaret, Marmara Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 317–334.
  • Dawidow, W. H., & Malone, M. S. (1995). Sanal şirket (Mustafa Küpüşoğlu, Çev.). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Fedotova, N. (2005). Organizasyon yapısı ve teknoloji. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kadir Has Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gibbs, G. (2008). Analyzing qualitative data. London, UK: Sage. Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). Discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research 7. Baskı, London, UK: Routledge.
  • Greenberg, J., & Baron R. A. (2003). Behavior in organizations (8th eds.), New Jersey, NJ: Prentice Hall.
  • Hibbard, J. (1997). Knowing what we know, Information Week, 1(7), 46–64.
  • İşçioğlu, T. E. (2018). Sanal market alışverişi niyetinin sürekliliğini etkileyen unsurlar ve bir model önerisi. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 11(21), 99–124.
  • Jones, G. R., & Jennifer M.G. (2003). Contemporary management, Boston, MA: Mc Graw-Hill.
  • Koçel, T. (2003). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınevi. Laidner, A. (1999). Knowledge management systems: Emerging views and practises from the field. Proceedings of the 32nd Hawaii International IEEE Conference on System Sciences, Hawaii.
  • Lipinska, A. (2015). Knowledge management in a virtual organization, Jagiellonian Journal of Management, 1(1), 65–76.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Nonaka, T. A. (1995). The knowledge creating company - how Japanese companies create the dynamics of innovation, Oxford, UK: Oxford University Press.
  • O’Dell, C. (2003). Ne bildiğimizi bir bilseydik (Günhan Günay, Çev.). İstanbul: Dışbank Yayınları.
  • Odabaş, H. (2005). Bilgi yönetimi sistemi, bilgi çağı, bilgi yönetimi ve bilgi sistemleri. Konya: Çizgi Yayınevi.
  • Özden, O. (2015, Mayıs). Çölyak hastalığı. www.colyak.org.tr/sayfa.asp? Sayfa=Kategori&Bolum=5/ adresinden edinilmiştir.
  • Öztemel, E., & Arslankaya, S. (2012). Enterprise knowledge management model: A knowledge tower, Knowledge And Information Systems, 31, 171–192.
  • Shankar. R., Singh, M. D., Gupta, A., & Narain, R. (2003). Strategic planning for knowledge management implementation in engineering firms, Work Study, 52(4), 190–200.
  • Spiggle, S. (1994). Analysis and interpretation of qualitative data in consumer research, Journal of Consumer Research, 21(3), 491–503.
  • Stewart, T. A. (1997). Entelektüel sermaye: Kuruluşların yeni zenginliği (Nurettin Elhüseyni, Çev.). İstanbul: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası.
  • Strauss, A. L. (1990). Qualitative analysis for social scientists, Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Wiig, K. (1994). Knowledge management: The central management focus for intelligent-acting organizations, Arlington, MD: Schema Press.
  • Winter, S.G. (1987). Knowledge and competence as strategy assets, The Competetive Challenge - Strategies for Industrial Innovataion and Renewal, 1(1), 159–184.
  • Yalçınkaya, Y. (2011). Bilgi yönetimi ve sanal Organizasyonlar: Bir uygulama örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İletişim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yazıcıoğlu, A. (2006). Emekliliğin kadının sosyal yaşamında meydana getirdiği değişmeler üzerine bir grounded theory denemesi. (Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Yin, R.K. (2009). Case Study Research: Design and Methods, Thousand Oaks, CA: Sage.

Effective Information Management in Virtual Organizations: an Improved Organization Analysis for Celiac Patients

Year 2019, Volume: 3 Issue: 2, 47 - 59, 30.12.2019
https://doi.org/10.26650/acin.548925

Abstract

Celiac disease is a disease that prevents the body from absorbing enough minerals and vitamins. In our country, the number of individuals who are struggling to deal with this unclear awareness is quite high. The study is based on an evaluation of analyses conducted in the process of establishing an information management model to improve the disease processes for those patients diagnosed with this disease. The study is based on the sharing of three of the analyzes of a doctoral study. The main aim of the study is to eliminate the lack of information that the patients and their relatives will encounter in the process after diagnosis. It is also a priority to create an effective information management model for virtual organizations from new organizational forms. Turkey actively engaged in showing celiac associations made with interviews obtained after analyzing the findings of the post-diagnosis of patients in terms of effective communication by social factors as much as they are affected, not to accept the disease process has also been found as a result to be effective more environmental factors. In social media tools that the patient used to improve his own process, virtual organizations had positive results with the effective conduct of information management process but the frequency was found to be low. 

Project Number

17/247

References

  • Çapar, B. (2007). Bir iletişim sistemi olarak bilgi yönetimi: Teorik bir yaklaşım. http://www.bilgi yönetimi.org adresinden edinilmiştir.
  • Çavuşoğlu, M. (2004). Sanal organizasyonlar ve elektronik ticaret, Marmara Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 317–334.
  • Dawidow, W. H., & Malone, M. S. (1995). Sanal şirket (Mustafa Küpüşoğlu, Çev.). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Fedotova, N. (2005). Organizasyon yapısı ve teknoloji. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kadir Has Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gibbs, G. (2008). Analyzing qualitative data. London, UK: Sage. Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). Discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research 7. Baskı, London, UK: Routledge.
  • Greenberg, J., & Baron R. A. (2003). Behavior in organizations (8th eds.), New Jersey, NJ: Prentice Hall.
  • Hibbard, J. (1997). Knowing what we know, Information Week, 1(7), 46–64.
  • İşçioğlu, T. E. (2018). Sanal market alışverişi niyetinin sürekliliğini etkileyen unsurlar ve bir model önerisi. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 11(21), 99–124.
  • Jones, G. R., & Jennifer M.G. (2003). Contemporary management, Boston, MA: Mc Graw-Hill.
  • Koçel, T. (2003). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınevi. Laidner, A. (1999). Knowledge management systems: Emerging views and practises from the field. Proceedings of the 32nd Hawaii International IEEE Conference on System Sciences, Hawaii.
  • Lipinska, A. (2015). Knowledge management in a virtual organization, Jagiellonian Journal of Management, 1(1), 65–76.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Nonaka, T. A. (1995). The knowledge creating company - how Japanese companies create the dynamics of innovation, Oxford, UK: Oxford University Press.
  • O’Dell, C. (2003). Ne bildiğimizi bir bilseydik (Günhan Günay, Çev.). İstanbul: Dışbank Yayınları.
  • Odabaş, H. (2005). Bilgi yönetimi sistemi, bilgi çağı, bilgi yönetimi ve bilgi sistemleri. Konya: Çizgi Yayınevi.
  • Özden, O. (2015, Mayıs). Çölyak hastalığı. www.colyak.org.tr/sayfa.asp? Sayfa=Kategori&Bolum=5/ adresinden edinilmiştir.
  • Öztemel, E., & Arslankaya, S. (2012). Enterprise knowledge management model: A knowledge tower, Knowledge And Information Systems, 31, 171–192.
  • Shankar. R., Singh, M. D., Gupta, A., & Narain, R. (2003). Strategic planning for knowledge management implementation in engineering firms, Work Study, 52(4), 190–200.
  • Spiggle, S. (1994). Analysis and interpretation of qualitative data in consumer research, Journal of Consumer Research, 21(3), 491–503.
  • Stewart, T. A. (1997). Entelektüel sermaye: Kuruluşların yeni zenginliği (Nurettin Elhüseyni, Çev.). İstanbul: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası.
  • Strauss, A. L. (1990). Qualitative analysis for social scientists, Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Wiig, K. (1994). Knowledge management: The central management focus for intelligent-acting organizations, Arlington, MD: Schema Press.
  • Winter, S.G. (1987). Knowledge and competence as strategy assets, The Competetive Challenge - Strategies for Industrial Innovataion and Renewal, 1(1), 159–184.
  • Yalçınkaya, Y. (2011). Bilgi yönetimi ve sanal Organizasyonlar: Bir uygulama örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İletişim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yazıcıoğlu, A. (2006). Emekliliğin kadının sosyal yaşamında meydana getirdiği değişmeler üzerine bir grounded theory denemesi. (Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Yin, R.K. (2009). Case Study Research: Design and Methods, Thousand Oaks, CA: Sage.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Computer Software
Journal Section Research Article
Authors

Murat Sakal 0000-0001-6490-4795

Project Number 17/247
Publication Date December 30, 2019
Submission Date April 3, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Sakal, M. (2019). Sanal Örgütlerde Etkin Bilgi Yönetimi: Çölyak Hastaları İçin Geliştirilmiş Bir Örgüt Analizi. Acta Infologica, 3(2), 47-59. https://doi.org/10.26650/acin.548925
AMA Sakal M. Sanal Örgütlerde Etkin Bilgi Yönetimi: Çölyak Hastaları İçin Geliştirilmiş Bir Örgüt Analizi. ACIN. December 2019;3(2):47-59. doi:10.26650/acin.548925
Chicago Sakal, Murat. “Sanal Örgütlerde Etkin Bilgi Yönetimi: Çölyak Hastaları İçin Geliştirilmiş Bir Örgüt Analizi”. Acta Infologica 3, no. 2 (December 2019): 47-59. https://doi.org/10.26650/acin.548925.
EndNote Sakal M (December 1, 2019) Sanal Örgütlerde Etkin Bilgi Yönetimi: Çölyak Hastaları İçin Geliştirilmiş Bir Örgüt Analizi. Acta Infologica 3 2 47–59.
IEEE M. Sakal, “Sanal Örgütlerde Etkin Bilgi Yönetimi: Çölyak Hastaları İçin Geliştirilmiş Bir Örgüt Analizi”, ACIN, vol. 3, no. 2, pp. 47–59, 2019, doi: 10.26650/acin.548925.
ISNAD Sakal, Murat. “Sanal Örgütlerde Etkin Bilgi Yönetimi: Çölyak Hastaları İçin Geliştirilmiş Bir Örgüt Analizi”. Acta Infologica 3/2 (December 2019), 47-59. https://doi.org/10.26650/acin.548925.
JAMA Sakal M. Sanal Örgütlerde Etkin Bilgi Yönetimi: Çölyak Hastaları İçin Geliştirilmiş Bir Örgüt Analizi. ACIN. 2019;3:47–59.
MLA Sakal, Murat. “Sanal Örgütlerde Etkin Bilgi Yönetimi: Çölyak Hastaları İçin Geliştirilmiş Bir Örgüt Analizi”. Acta Infologica, vol. 3, no. 2, 2019, pp. 47-59, doi:10.26650/acin.548925.
Vancouver Sakal M. Sanal Örgütlerde Etkin Bilgi Yönetimi: Çölyak Hastaları İçin Geliştirilmiş Bir Örgüt Analizi. ACIN. 2019;3(2):47-59.