With the development of information technologies, traditional trading methods have also changed and the concept of e-commerce has emerged as a result of this change. In the field of e-commerce, which has a growing market share, in Turkey, there are several e-commerce sites that offer products and services in different categories. Within the scope of this study, the relationships between the frequency of shopping from e-commerce sites and different factors were examined, and at the same time, it was aimed to reveal the changing preferences depending on gender. For these purposes, a questionnaire was applied to 1176 users of e-commerce sites. Survey findings were analyzed with correlation, t-test and chi-square tests. As a result, different factors affecting the frequency of use of e-commerce sites and usage habits that differ according to gender groups have been revealed.
Bilişim teknolojilerinin gelişmesi ile birlikte geleneksel ticaret yöntemleri de değişmiş ve bu değişimin sonucunda e-ticaret kavramı ortaya çıkmıştır. Türkiye’de büyümekte olan bir pazar payına e-ticaret alanında, farklı kategorilerde ürün ve hizmet sunan birçok e-ticaret sitesi faaliyet göstermektedir. Bu çalışma kapsamında e-ticaret sitelerinden yapılan alışveriş sıklığı ile farklı faktörler arasındaki ilişkiler incelenmiş aynı zamanda cinsiyete bağlı olarak değişen tercihlerin ortaya konması amaçlanmıştır. Bu amaçlar doğrultusunda 1176 kullanıcıya anket uygulanmıştır. Anket bulguları; korelasyon, t-test ve ki kare testleri ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak, e-ticaret sitelerinin kullanım sıklığını etkileyen farklı faktörler ve cinsiyet gruplarına göre farklılaşan kullanım alışkanlıkları ortaya konmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Computer Software |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 13, 2021 |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | March 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 2 |