Alışılagelmiş çalışma biçimleri ve çalışma yerleri kavramları son yıllardaki teknolojik gelişmeler
neticesinde radikal bir değişim geçirmektedir. Bu değişim neticesinde oluşan yeni çevrimiçi sanal işbirliği
dünyası sayesinde çalışanlar artık bulundukları mekanlardan bağımsız olarak aynı projelerde birlikte
çalışabilme ve sanal topluluklar oluşturabilme imkanlarına sahip olabilmektedirler. Ne var ki bu değişim
sürecine örgütler bireyler kadar hızlı adapte olamamaktadırlar. Birçok birey çevrimiçi topluluklarda,
forumlarda akıllı telefonları ile bilgi paylaşımı yaparken; birçok örgüt içerisinde bilgi paylaşımı halen
sabit telefonlar, e-postalar ve yüz yüze görüşme ile gerçekleştirilmektedir. Dolayısı ile örgütlerde başarılı
bilgi paylaşım sistemleri kurulabilmesi için hazırlıklı olma durumu bireylere ve örgütlere göre değişim
göstermektedir. Bu çalışmada, çevrimiçi platformlarda bilgi paylaşımını etkileyen bireysel ve örgütsel
faktörler kapsamlı bir alanyazın taraması neticesinde ortaya çıkarılmışlardır.
Bilgi yönetimi çevrimiçi bilgi paylaşımı sanal işbirliği sanal uygulama toplulukları değişime hazır olma
The way of working and workplace have been both reshaped radically by technology during the last decade,
which in turn has created a new virtual world of online collaboration. The new conditions have allowed
employees working in different units or geographic locations to team upon projects and build communities.
Nevertheless most of the organisations have been unable to experience these changes where the
traditional face to face meetings, line telephones and emails are still the only way of communication.
On the other hand, many employees individually have kept up with the latest developments in the
communication technologies such as exchanging knowledge by their smart phones in virtual communities
like online forums and social networks. We, therefore, argue that readiness for successful knowledge
sharing is differentiated between individuals and organisations. In this study, a theoretical framework and
a questionnaire were developed to illustrate and measure the knowledge sharing factors from individual
and organisational levels separately
Knowledge management online knowledge sharing virtual collaboration virtual communities of practice readiness for change
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2016 |
Submission Date | November 2, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 1 |
All articles published on ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.
ADAM ACADEMY provides added value to its field by offering more access and more transparent evaluation process to its articles in this direction.