Özgürlük insan hayatının merkezinde olan değerlerdendir. Çalışmamız Hint-Avrupa dil ailesi içerisinde yer alan bazı dillerde özgürlük kavramını karşılayan kelimelerin etimolojik kökenlerini incelemeye, ardından etimolojik kökenlerinin onların kavramsal kullanımlarına olan etkisini araştırmaya çalışmaktadır. Ayrıca etüdümüzde özgürlük kavramını karşılayan kelimelerin etimolojik uzanımlarından hareketle negatif özgürlük ve pozitif özgürlük şeklinde karşımıza çıkan kavramlarının izleri sürülecektir. Makalemiz, İngilizcede kullanılan ve özgürlüğü karşılayan “liberty” sözcüğünün etimolojik kökeni ve kullanım kapsamı çerçevesinde daha sonradan belirecek olan “negatif özgürlük kavramını ima ettiğini, hürriyeti karşılayan “freedom” kelimesinin ise etimolojik kökeni ve kullanım kapsamı itibarıyla “pozitif özgürlük” kavramına işaret ettiğini iddia edecektir.
Freedom is one of the central values for human life. The paper has tried to examine the etymological roots of the words indicating freedom and liberty in a number of Indo-European languages and investigate the influences of etymological roots of these words on the conceptual usages. Furthermore, two appearing concepts, namely, negative freedom and positive freedom shall be traced on the extension of words, namely freedom and liberty. The essay will assert that while the word of liberty, which is used in English, has implied the concept of negative freedom within the framework of etymological root and the scope of usage, the word of freedom has pointed at the concept of positive freedom from the point of view of the etymological root and the scope of usage.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2018 |
Submission Date | November 11, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 1 |
All articles published on ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.
ADAM ACADEMY provides added value to its field by offering more access and more transparent evaluation process to its articles in this direction.