In this study, we propose an underlying mechanism that provides a link between high-quality relationships as a group-level concept and employee voice as individual behavior. After an extent literature scanning, we employed the concept of thriving since it comprehends both hedonic and eudemonic well-being as well as his roots in social dynamics. To test this mediation link, we conducted an online survey with 462 participants and used structural equation modeling with the bootstrapping method to reveal whether thriving at work mediates the relationship. The results show that the data fit the model well, and the significant indirect effect exists, which confirms the full mediator role of thriving at work. This study has value as it shows what extent social environment impacts individual states and behaviors.
Bu çalışmada grup düzeyindeki bir kavram olan grup içi ilişki kalitesi ile birey düzeyindeki kavram olan çalışan ses davranışının arasında ilişki kurulmasını sağlayan bir mekanizma önerilmiştir. Literatür taramasıyla karşılaştırılan kavramlar arasında işte kendini yetiştirmenin hem hazcı ve mutçu esenlik boyutlarını kapsaması hem de köklerinin sosyal dinamiklerde olması nedeniyle kullanılması düşünülmüştür. Bu aracılık etkisini test etmek için online anket yoluyla 462 katılımcıdan veri toplanmıştır. Yapısal eşitlik modellemesi ve bootstrapping metodu kullanılarak işte kendini yetiştirmenin ilişkide aracı olup olmadığı test edilmiştir. Sonuçlar, verilerin modelle uyumlu olduğunu, anlamlı dolaylı etkinin bulunduğunu göstermiştir. Buna göre işte kendini yetiştirmenin tam aracı etkisi olduğu doğrulanmıştır. Bu çalışma, sosyal çevrenin birey hal ve davranışları üzerindeki etkiyi göstermesi açısından önemlidir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | October 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |
All articles published on ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.
ADAM ACADEMY provides added value to its field by offering more access and more transparent evaluation process to its articles in this direction.