Bu çalışmanın amacı, çevrim içi ölçme-değerlendirme etkinliklerinde kimlik tanıma ve doğrulaması yapılmasını sağlayacak bir sistemin kullanımının, öğrencilerin görüşlerini ne yönde etkilediğini ve öğrencilerin kullanım deneyimlerini belirlemektir. Çalışma, Avrupa Komisyonu tarafından finanse edilen H2020 Programı çerçevesinde TeSLA Projesi (Öğrenme için Güvene dayalı Uyarlanabilir bir e-Değerlendirme Sistemi) kapsamında gerçekleştirilmiştir. Çevrim içi değerlendirmede kimlik tanıma ve doğrulama için yüz tanıma, ses tanıma, klavye dinamikleri, yazma stili ve intihal araçlarını içeren TeSLA Sistemi, Türkiye’de bir devlet üniversitesinin farklı fakültelerinde 12 lisans ve lisansüstü dersinde bir öğretim dönemi boyunca test edilmiştir. Çalışmanın katılımcılarını üçüncü pilot çalışmanın ilk aşamasında TeSLA sistemini kullanan 231 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Nicel bir tarama çalışması olarak tasarlanan araştırmada veriler uygulama öncesi ve sonrasında olmak üzere bir ön anket ve son anket aracılığıyla toplanmıştır. Veriler SPSS istatistik programında eşleştirilmiş örneklem t-Testi ve ANOVA testi uygulanarak analiz edilmiştir. Analizler madde bazında gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, TeSLA deneyiminin memnuniyet, çevrim içi değerlendirmeye duyulan güven, kişisel verilerin paylaşımında rahat hissetme, çevrim içi değerlendirmede kopya ve intihali azaltması ve çevrim içi değerlendirmenin avantajları açılarından öğrenci görüşlerini olumlu yönde değiştirdiği tespit edilmiştir. Öte yandan, TeSLA deneyimi öğrencilerin endişelendikleri konular üzerinde olumsuz
bir etki yaratarak bu endişelerin artmasına neden olmuştur. Bu sonuçlara bağlı olarak elde edilen bulgular, ilgili alan yazın kapsamında tartışılmıştır.
E-Değerlendirme E-Öğrenme Çevrim İçi Değerlendirme Kimlik Tanıma ve Doğrulama Uzaktan Eğitim
The purpose of this study is to determine the impact of using an authentication and authorship system in online assessment activities on students’ opinions and to identify students’ user experiences. The study was carried out within the context of the TeSLA Project (An Adaptive Trust-Based e-Assessment System for Learning), which was developed under an H2020 project funded by the European Commission. The TeSLA System, which contains face recognition, voice recognition, keystroke dynamics, forensic analysis, and plagiarism tools in online assessment, was tested during a semester in 12 undergraduate and graduate courses in various faculties of a state university in Turkey. The study participants were 231 university students using the TeSLA system in the first phase of the third pilot study. In the study, which was designed as survey research, the data were collected before and after the implementation through a pre and post-questionnaire. The data were analyzed via paired samples t-Test and ANOVA. The analysis was conducted item by item. As a result, the TeSLA experience appears to positively change students’ views in terms of satisfaction, trust, confidence in sharing personal data, reducing cheating and plagiarism in online assessment, and advantages of an online assessment. On the other hand, the TeSLA experience had a negative impact on the issues students were worried about, causing these concerns to increase. The findings obtained based on these results were discussed within the scope of the relevant literature.
Authentication and Authorship Checking Distance Education E-Assessment E-Learning Online Assessment
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2022 |
Submission Date | December 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 1 |
All articles published on ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.
ADAM ACADEMY provides added value to its field by offering more access and more transparent evaluation process to its articles in this direction.