Today, although female workforce is employed more than in the past, it lags behind the employment level of male workforce due to various factors. Insufficient employment of the female workforce also brings along various problems. Therefore, the factors affecting women's employment have been discussed in various studies. In this study, the effects of education and economic growth on women's employment are analyzed for women in different age groups. In the study, panel data analysis was applied by using the 2005-2020 period data of Austria, Australia, Colombia, Portugal, Finland and Turkey. In this context, firstly homogeneity and cross-section dependency tests were performed, and then, based on the results, it was decided which unit root tests would be applied. After applying the unit root tests, it was decided that it would be appropriate to perform the cointegration analysis and the Westerlund cointegration test was applied. Finally, the dynamic least squares (DOLS) method was applied to determine the coefficients. According to the results obtained from the analyzes, it is seen that both education and growth variables negatively affect the unemployment rates of 25-29 years old women. While it was seen that the education variable did not have a significant effect on the female unemployment variable aged 29-34; it has been determined that the effect of the growth variable on the 29-34 years old female unemployment variable is negative. Based on all these, it can be said that education reduces the employment of women in the 25-29 age group, which can be considered as the young age group, but loses its effect over time, and economic growth often positively affects women's employment.
Education economic growth youth unemployment female employment Westerlund cointegration test dynamic least squares (DOLS) method.
Günümüzde kadın işgücü geçmişe oranla daha fazla istihdam edilse de çeşitli faktörlerin etkisiyle erkek işgücünün istihdam düzeyinin gerisinde kalmaktadır. Kadın işgücünün yetersiz istihdamı da çeşitli sorunları beraberinde getirmektedir. Bu nedenle kadın istihdamını etkileyen faktörler çeşitli çalışmalarda ele alınmıştır. Bu çalışmada bu faktörlerden eğitimin ve ekonomik büyümenin kadın istihdamı üzerindeki etkisi farklı yaş gruplarındaki kadınlar için analiz edilmektedir. Çalışmada Avusturya, Avustralya, Kolombiya, Portekiz, Finlandiya ve Türkiye’nin 2005-2020 dönemi verilerinden yararlanılarak panel veri analizi uygulanmıştır. Bu bağlamda ilk olarak homojenite ve yatay-kesit bağımlılık testleri yapılmış, ardından ulaşılan sonuçlardan hareketle hangi birim kök testlerinin uygulanacağına karar verilmiştir. Birim kök testleri uygulandıktan sonra eş bütünleşme analizinin yapılmasının uygun olduğuna karar verilerek Westerlund eş bütünleşme testi uygulanmıştır. Son olarak katsayıların belirlenmesi amacıyla dinamik en küçük kareler (DOLS) metodu uygulanmıştır. Analizlerden elde edilen sonuçlara göre eğitim ve büyüme değişkenlerinin her ikisinin de 25-29 yaş kadın işsizlik oranlarını negatif yönde etkilediği görülmektedir. Eğitim değişkeninin 29-34 yaş kadın işsizlik değişkeni üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı görülürken; büyüme değişkeninin 29-34 yaş kadın işsizlik değişkeni üzerindeki etkisinin negatif yönde olduğu tespit edilmiştir. Tüm bunlardan hareketle, eğitimin genç yaş grubu olarak sayılabilecek 25-29 yaş grubundaki kadınların istihdamını azalttığı ancak zamanla etkisini kaybettiği; iktisadi büyümenin ise kadın istihdamını çoğu zaman olumlu etkilediği söylenebilir.
Eğitim ekonomik büyüme genç işsizliği kadın istihdamı Westerlund eşbütünleşme testi dinamik en küçük kareler (DOLS) yöntemi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | April 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 1 |
All articles published on ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.
ADAM ACADEMY provides added value to its field by offering more access and more transparent evaluation process to its articles in this direction.