Research Article
BibTex RIS Cite

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN WEB 2.0 ARAÇLARINA YÖNELİK ÖĞRETİCİ GÖRÜŞLERİ

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 26 - 44, 31.12.2022

Abstract

Mart 2021 tarihinden itibaren ülkemizde görülmeye başlayan Covid-19 salgını sonucu eğitim sisteminde değişiklikler olmuştur. Yüz yüze eğitime ara verilmiş ve uzaktan eğitim başlatılmıştır. Uzaktan eğitim sürecinde çevrim içi öğrenmeyi kolaylaştırabilmek için birçok web aracından destek alınmıştır. Uzaktan eğitimde yabancılara Türkçe öğretmek için de çeşitli web 2.0 araçları ders işlenişinde kullanılmaya başlanmıştır. Bu araştırmanın amacı, uzaktan eğitim sürecinde yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan web 2.0 araçlarına yönelik öğretici görüşlerini incelemektir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden olgubilim olarak desenlenmiştir. Çalışmada veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Çalışma kapsamında Türkçe öğretim/dil öğretim merkezlerinde çalışan 11 öğretim görevlisine ulaşılmıştır ve veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda öğreticilerin uzaktan eğitimde web 2.0 araçlarının kullanımının verimliliği artırdığına ancak kullanım ve internet konusunda sorunlar yaşandığına, web 2.0 araçlarıyla yapılan ölçme değerlendirmelerde geçerliğin ve güvenirliğin sağlanamadığına yönelik görüş bildirdikleri ve uzaktan eğitim araçlarının gelişmesini, etkileşimli hâle gelmesini bekledikleri tespit edilmiştir.

References

  • Akgül, G. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uşak: Uşak Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Alan, Y. ve Can, F. (2021) covid-19 salgını döneminde öğretmen olmak: Türkçe öğretmenlerinin görüşleri. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 72, 541-562
  • Alan, Y., Biçer, N. ve Can, F. (2020). Perspectives of pre-service teachers on distance education: Covıd-19 process. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 29(5), 1972-1984. https://doi.org/10.24205 / 03276716.2020.1193
  • Altıparmak, H. M. ve Özcan, Ş. (2016). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde temel yaşam alanlarından hareketle bilgisayar destekli bir kaynak önerisi: görsel senaryo. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 68-77.
  • Baş, B. ve Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827-839.
  • Batıbay, E. F. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe dersinde motivasyona ve başarıya etkisi: Kahoot örneği. (Yayımlanmamıs yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 Pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Bodner, G. M. ve Orgill, M. (2007). Theoretical frameworks for research in chemistry/science education (1. bs). Pearson Prentice Hall.
  • Burak, D. (2022a) The effect of risk and protective factors on primary school students’ COVID-19 anxiety: back to school after the pandemic. Child Indicators Research. https://doi.org/10.1007/s12187-022-09971-z
  • Burak, D. (2022b). Örnekleme yöntemleri. H. Tabak, B. Aksu Dünya ve F. Şahin (Eds.) Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (ss. 125-153). Pegem Akademi.
  • Çangal, Ö. (2020). Yabancılara Türkçe öğretiminde sosyal medya kullanımının yazma becerisine etkisine yönelik öğrenici görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(2), 52-61.
  • Demir, S. ve Kale M. (2020). Öğretmen görüşlerine göre, Covid-19 küresel salgını döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15(8), 3445-3470.
  • Dündar, Ş. N. ve Kara, M. (2019). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde dijital platformların kullanılmasına yönelik öğretmenlerin görüşleri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(24), 557-579.
  • Gök, V. ve Karademir, F. (2020). Yabancılara Türkçe öğretimi için oluşturulmuş eğitsel web sitelerinin kullanılabilirlik ve öğretici görüşleri açısından değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 300-317.
  • Göker, M. ve İnce, B. (2019). Web 2.0 araçlarının yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanımı ve akademik başarıya etkisi. Turkophone, 6(1), 12-22.
  • Görgülü Arı, A. ve Hayır Kanat. M. (2020). Covid-19 (koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 459-492
  • Gücükoğlu, B. ve Türker, F. M. (2015). Yabancı dil olarak web tabanlı Türkçe öğretiminde materyal hazırlama süreci. Electronic Turkish Studies, 10(15).
  • Hellewell, J. vd. (2020). Feasibility of controlling COVID-19 outbreaks by isolation of cases and contacts. The Lancet Global Health, 8(4), 488-496
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin Web 2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 603-634.
  • İnal, E. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğreticilerinin eğitim teknolojisi standartları ile ilgili öz yeterliklerinin incelenmesi. Turkophone, 7(1), 37-54.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N. ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 19, 220-241.
  • Korucu, A. T. ve Sezer, C. (2016). Web 2.0 teknolojilerini kullanma sıklığının ders başarısı üzerindeki etkisine yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2).
  • Kraemer, M. U. G., Yang, C.-H., Gutierrez, B., Wu, C.-H., Klein, B., Pigott, D. M., Covid, O., Hanage, W. P., Brownstein, J. S., Layan, M., Vespignani, A., Tian, H., Dye, C., Pybus, O. G., & Scarpino, S. V. (2020). The effect of human mobility and control measures on the COVID-19 epidemic in China. Science, 368(6490), 1-5. https://doi.org/10.1126/science.abb4218
  • Lee, K. (2020). Who opens online distance education, to whom, and for what? Distance Education, 41(2), 186-200. https://doi.org/10.1080/01587919.2020.1757404
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Rith, M. ve Piantanakulchai, M. (2020). At-home activities and subjective well-being of foreign college students in thailand during the COVID-19 pandemic outbreak. Walailak Journal of Science and Technology (WJST), 17(9), 1024-1033. https://doi.org/10.48048/wjst.2020.9931
  • Solmaz, O. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde teknoloji tabanlı öğretim materyalleri: web maceraları. 10.08.2022 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/323726091_Yabanci_Dil_Olarak_Turkce_Ogretiminde_Teknoloji_Tabanli_Ogretim_Materyalleri_Web_Maceralari_Technology-Based_Teaching_Materials_in_Teaching_Turkish_as_a_Foreign_Language_Webquests adresinden edinilmiştir.
  • Şişman, M. (2010). Eğitim bilimlerine giriş. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Temizyürek, F. ve Ünlü, O. N. (2015). Dil öğretiminde teknolojinin materyal olarak kullanımına bir örnek: “flipped classroom”. Bartın University Journal of Faculty of Education, 4(1), 64-72.
  • Turhan, O. ve Baş, B. (2017). Yabancılara Türkçe öğretiminde yazma becerisine yönelik Web 2.0 araçları: poll everywhere örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1233-1248.
  • UNESCO. (2020a). 10 suggestions for planning distance education solutions. https://www.unesco.org.tr/Home/AnnouncementDetail/1453
  • UNESCO. (2020b). COVID-19 educational disruption and response. https://en.unesco.org/covid19/educationresp Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J., & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395(10228), 945-947. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30547-X
  • World Health Organization (WHO). (2020). Coronavirus disease (Covid-2019) press briefings. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/media-resources/press-briefings.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık
  • YÖK. (2020). Küresel salgında yeni normalleşme süreci. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2020/kuresel-salginda-yeni-normallesme-sureci-2020.pdf
  • Zhang, W., Wang, Y., Yang, L., & Wang, C. (2020). Suspending classes without stopping learning: China’s education emergency management policy in the Covid-19 outbreak. Journal of Risk and Financial Management, 13(3), 1-6. https://doi.org/10.3390/jrfm13030055
Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 26 - 44, 31.12.2022

Abstract

References

  • Akgül, G. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uşak: Uşak Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Alan, Y. ve Can, F. (2021) covid-19 salgını döneminde öğretmen olmak: Türkçe öğretmenlerinin görüşleri. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 72, 541-562
  • Alan, Y., Biçer, N. ve Can, F. (2020). Perspectives of pre-service teachers on distance education: Covıd-19 process. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 29(5), 1972-1984. https://doi.org/10.24205 / 03276716.2020.1193
  • Altıparmak, H. M. ve Özcan, Ş. (2016). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde temel yaşam alanlarından hareketle bilgisayar destekli bir kaynak önerisi: görsel senaryo. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 68-77.
  • Baş, B. ve Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827-839.
  • Batıbay, E. F. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe dersinde motivasyona ve başarıya etkisi: Kahoot örneği. (Yayımlanmamıs yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 Pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Bodner, G. M. ve Orgill, M. (2007). Theoretical frameworks for research in chemistry/science education (1. bs). Pearson Prentice Hall.
  • Burak, D. (2022a) The effect of risk and protective factors on primary school students’ COVID-19 anxiety: back to school after the pandemic. Child Indicators Research. https://doi.org/10.1007/s12187-022-09971-z
  • Burak, D. (2022b). Örnekleme yöntemleri. H. Tabak, B. Aksu Dünya ve F. Şahin (Eds.) Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (ss. 125-153). Pegem Akademi.
  • Çangal, Ö. (2020). Yabancılara Türkçe öğretiminde sosyal medya kullanımının yazma becerisine etkisine yönelik öğrenici görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(2), 52-61.
  • Demir, S. ve Kale M. (2020). Öğretmen görüşlerine göre, Covid-19 küresel salgını döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15(8), 3445-3470.
  • Dündar, Ş. N. ve Kara, M. (2019). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde dijital platformların kullanılmasına yönelik öğretmenlerin görüşleri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(24), 557-579.
  • Gök, V. ve Karademir, F. (2020). Yabancılara Türkçe öğretimi için oluşturulmuş eğitsel web sitelerinin kullanılabilirlik ve öğretici görüşleri açısından değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 300-317.
  • Göker, M. ve İnce, B. (2019). Web 2.0 araçlarının yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanımı ve akademik başarıya etkisi. Turkophone, 6(1), 12-22.
  • Görgülü Arı, A. ve Hayır Kanat. M. (2020). Covid-19 (koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 459-492
  • Gücükoğlu, B. ve Türker, F. M. (2015). Yabancı dil olarak web tabanlı Türkçe öğretiminde materyal hazırlama süreci. Electronic Turkish Studies, 10(15).
  • Hellewell, J. vd. (2020). Feasibility of controlling COVID-19 outbreaks by isolation of cases and contacts. The Lancet Global Health, 8(4), 488-496
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin Web 2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 603-634.
  • İnal, E. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğreticilerinin eğitim teknolojisi standartları ile ilgili öz yeterliklerinin incelenmesi. Turkophone, 7(1), 37-54.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N. ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 19, 220-241.
  • Korucu, A. T. ve Sezer, C. (2016). Web 2.0 teknolojilerini kullanma sıklığının ders başarısı üzerindeki etkisine yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2).
  • Kraemer, M. U. G., Yang, C.-H., Gutierrez, B., Wu, C.-H., Klein, B., Pigott, D. M., Covid, O., Hanage, W. P., Brownstein, J. S., Layan, M., Vespignani, A., Tian, H., Dye, C., Pybus, O. G., & Scarpino, S. V. (2020). The effect of human mobility and control measures on the COVID-19 epidemic in China. Science, 368(6490), 1-5. https://doi.org/10.1126/science.abb4218
  • Lee, K. (2020). Who opens online distance education, to whom, and for what? Distance Education, 41(2), 186-200. https://doi.org/10.1080/01587919.2020.1757404
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Rith, M. ve Piantanakulchai, M. (2020). At-home activities and subjective well-being of foreign college students in thailand during the COVID-19 pandemic outbreak. Walailak Journal of Science and Technology (WJST), 17(9), 1024-1033. https://doi.org/10.48048/wjst.2020.9931
  • Solmaz, O. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde teknoloji tabanlı öğretim materyalleri: web maceraları. 10.08.2022 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/323726091_Yabanci_Dil_Olarak_Turkce_Ogretiminde_Teknoloji_Tabanli_Ogretim_Materyalleri_Web_Maceralari_Technology-Based_Teaching_Materials_in_Teaching_Turkish_as_a_Foreign_Language_Webquests adresinden edinilmiştir.
  • Şişman, M. (2010). Eğitim bilimlerine giriş. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Temizyürek, F. ve Ünlü, O. N. (2015). Dil öğretiminde teknolojinin materyal olarak kullanımına bir örnek: “flipped classroom”. Bartın University Journal of Faculty of Education, 4(1), 64-72.
  • Turhan, O. ve Baş, B. (2017). Yabancılara Türkçe öğretiminde yazma becerisine yönelik Web 2.0 araçları: poll everywhere örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1233-1248.
  • UNESCO. (2020a). 10 suggestions for planning distance education solutions. https://www.unesco.org.tr/Home/AnnouncementDetail/1453
  • UNESCO. (2020b). COVID-19 educational disruption and response. https://en.unesco.org/covid19/educationresp Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J., & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395(10228), 945-947. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30547-X
  • World Health Organization (WHO). (2020). Coronavirus disease (Covid-2019) press briefings. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/media-resources/press-briefings.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık
  • YÖK. (2020). Küresel salgında yeni normalleşme süreci. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2020/kuresel-salginda-yeni-normallesme-sureci-2020.pdf
  • Zhang, W., Wang, Y., Yang, L., & Wang, C. (2020). Suspending classes without stopping learning: China’s education emergency management policy in the Covid-19 outbreak. Journal of Risk and Financial Management, 13(3), 1-6. https://doi.org/10.3390/jrfm13030055
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Language Studies
Journal Section Makaleler
Authors

Nefise Yılmaz

Nurşat Biçer

Yakup Alan 0000-0002-9888-1357

Early Pub Date December 29, 2022
Publication Date December 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Yılmaz, N., Biçer, N., & Alan, Y. (2022). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN WEB 2.0 ARAÇLARINA YÖNELİK ÖĞRETİCİ GÖRÜŞLERİ. Avrasya Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 26-44.