The aim of this study is to practice the method of teaching
history by plays of Harriet Finlay-Johnson, known one of the pioneers of creative
drama in education.In this qualitative study, the data of the method of
teaching of History by play sof Harriet Finlay-Johnson was gathered and based on the data a case
study was designed. The study was carried out in a state science school in İstanbul
with 30 students from the same level grade. In the study history class and
conference hall was used as a place. For preparation a week, for presentation a
lesson hour was given. According to the findings of the study it can be claimed
that the interests of the students, in favour of sciense, raised to history
lessons. Drama makes the difficult subjects in history to be understood easier
and provided students self-esteem an enhanced the grup- work and cooperation.
It provided students to use and show their own abilities. Furthermore the study
showed that the method of teaching of
History by plays of Harriet Finlay-Johnson can be used in history
lessons even today.
Bu çalışmada eğitimde yaratıcı dramanın öncülerinden biri
olarak kabul edilen Harriet Finlay- Johnson’ın tarih öğretimi yaklaşımının
uygulanması amaçlanmıştır. Nitel bir çalışma özelliği taşıyan bu araştırmada
Finlay-Johnson’ın tarih derslerinde kullandığı yöntemle ilgili veriler elde
edilmiş ve bu verilere dayanarak tarih öğretiminde kullandığı yöntemin bir
uygulaması yapılmıştır. Çalışma Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı İstanbul’da bir
devlet fen lisesinde gerçekleştirilmiştir. Mekan olarak okulun tarih dersliği
ve konferans salonu kullanılmıştır. Çalışmaya aynı sınıftan 30 öğrenci
katılmıştır. Hazırlık safhası bir hafta sunum safhası bir ders saati sürmüştür.
Çalışma sonucunda elde edilen bulgular; fen alanı öğrencilerinin tarih dersine
ilgilerinin arttığını, anlaşılması güç konuların drama yoluyla öğrenilmesinin
kolaylaştırdığını, öğrencilere özgüven kazandırdığını, grup çalışması ve
işbirliğini güçlendirdiğini, öğrencilerin kendilerine özgü yeteneklerini
kullanmalarına ortam sağladığını göstermiştir. Çalışma, Harriet-Finlay Johnson
drama yoluyla tarih öğretimi yönteminin günümüzde uygulanabilirliğini
göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 16, 2017 |
Submission Date | January 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 1 |