Osmanlı Devleti,
30 Ekim 1918 yılında Mondros Ateşkes Antlaşması ile fiilen sona ermişti. Bu
antlaşma maddelerine dayanarak İtilaf Devletleri, Osmanlı Devleti’ne ait
toprakları işgal etmişti. Bu işgalleri gören Mustafa Kemal Paşa ve arkadaşları
bir çözüm arıyorlardı. Mustafa Kemal’in 19 Mayıs 1919’da Anadolu’da artık
“İstiklâl” mücadelesi başlamıştı. 23 Nisan 1920’de ise Büyük Millet Meclisi
kurularak milli egemenliğe dayalı tam bağımsız bir devlet kurulmuş oldu. Büyük
Millet Meclisi’nin kurulmasının ardından meclise karşı ayaklanmalarda kendini
göstermeye başladı. BMM’ye karşı yapılan ayaklanmalara önlem olarak 29 Nisan
1920’de Hıyanet-i Vataniye Kanunu çıkarıldı. Meclis, kendi otoritesini koruyup
varlığını sürdürebilmesi ve çıkarılan kanunun uygulanması için 11 Eylül 1920’de
İstiklâl Mahkemeleri kuruldu. Ayaklananlar, İstiklâl Mahkemesinde yargılandı.
Sadece ayaklananlar değil o dönemde Anadolu’ya Yabancı Devletler tarafından
gönderilen casuslarda yargılanmıştı. Seçilen bu kazanıma hem İstiklâl
Mahkemeleri hem de burada yargılanmış olan İngiliz Casusu Mustafa Sagir ile bir
etkinlik hazırlayarak öğrencilerin etkinlik yoluyla kazanımı kavramaları
beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Etkinlik/Deneyim Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2019 |
Submission Date | July 5, 2019 |
Acceptance Date | January 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |