Günümüz eğitim sistemlerinde başarının temel etkeni olarak öğretmenler görülmektedir. Teknolojinin gelişmesi ile birlikte eğitim sistemlerinde de değişimler meydana gelmiştir. Teknolojik gelişmelere paralel olarak meydana gelen değişimlerle öğretmenlerin sahip olması gereken özelliklere teknoloji kullanabilmenin de eklenmesi sonucunu ortaya çıkarmıştır. Öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanabilme konusunda hangi noktada olduklarını görmek ve eğitimde teknoloji kullanabilme düzeylerine katkıda bulunabilmek için gerçekleştirilen bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanabilme düzeylerini farklı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada betimsel araştırma türlerinden genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya katılan farklı branşlardaki 144 öğretmene Öğretmenlerin Eğitim Teknolojisi Kullanım Düzeylerini Belirleme Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma sonucu elde edilen bulgularda; öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanabilme düzeylerinin cinsiyet değişkeni açısından anlamlı bir farklılık göstermediği; okul düzeyi, branş, mesleki kıdem, uzaktan eğitimle ilgili deneyimleri, kullanılan öğretim yöntemi ve eğitimde kullandıkları teknolojik araç değişkenleri açısından ise anlamlı farklılıkların olduğu görülmüştür.
Teachers are seen as the main factor of success in today's education systems. With the development of technology, changes have occurred in education systems. With the changes occurring in parallel with technological developments, it has resulted in the addition of using technology to the features that teachers should have. The aim of this research, which was carried out in order to see where the teachers are in using technology in education and to contribute to their level of using technology in education; the aim of this study is to examine the level of teachers' use of technology in education in terms of different variables. The survey model, which is one of the descriptive research types, was used in the study. The Teachers' Level of Educational Technology Use Scale was applied to 144 teachers from different branches participating in the research. As a result; the level of teachers' usage of technology in education do not show a significant difference in terms of gender; it has been observed that there are significant differences in terms of school level, branch, professional seniority, experiences related to distance education, the teaching method used and the technological tools they use in education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | September 16, 2022 |
Acceptance Date | December 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 2 |