Bu araştırmanın amacı Eğitim Fakültesinde öğrenim gören aday öğretmenlerin su okuryazarlığı düzeylerini ve görüşlerinin incelenmesidir. Bu amaçla karma yöntem araştırmalarından gömülü desen tercih edilmiştir. Araştırmanın nicel verileri 2021-2022 güz eğitim ve öğretim döneminde Google Form aracılığı ile toplanmış, nitel veriler ise araştırmacılar tarafından katılımcılarla birebir görüşmeler yapılarak toplanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda aday öğretmenlerin su okuryazarlık düzeylerinin belirlenebilmesi için Sözcü ve Türker (2020) tarafından geliştirilen “Su Okuryazarlığı Düzeyi Belirleme Anketi” kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutu için araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme soruları ile veri toplanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda 159 öğretmen adayı, nitel boyutunda ise 27 öğretmen adayı ile görüşme yapılmıştır. Araştırmada toplanan nitel verilerin analizinde betimsel analiz tercih edilmiştir. Bu araştırmada elde edilen nicel veriler istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Veriler programa girilmiş ve ölçekte ters madde olarak yer alan maddeler farklı puanlandırılmıştır. Araştırma sonucu ulaşılan verilere normallik testi uygulanmıştır. Verilerin analizi sonucunda tüm ölçeklerde çarpıklık -.17 ve .19 arasında, basıklık -.56 ve .38 arasında yer almaktadır. Örneklemin ölçeklerin her birine verdikleri cevapların cinsiyet değişkeni için t testi uygulanmıştır. Aynı şekilde her bir ölçek için öğrenim görülen alan, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu değişkenleri için tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda kadın öğretmen adayların erkek öğretmen adaylara göre yüksek su okuryazarlığı düzeyine sahip oldukları, anne ve baba eğitim düzeylerinin su okuryazarlığı üzerinde etkili olduğunu ve öğretmen adayları arasında Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Sınıf Eğitimi alanında öğrenim görenlerin diğer öğretmen adaylarına göre daha yüksek su okuryazarlığı seviyesine sahip oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmen adayları, suların bilinçsiz kullanıldığı ve alınabilecek en önemli önlemin toplumun su kıtlığı konusunda bilinçlendirilmesi gerektiği görüşündedirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2023 |
Submission Date | November 8, 2022 |
Acceptance Date | May 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 1 |