Aim: This study aims to compare and evaluate the teaching effect of all-in-one and step-by-step teaching methods on the application stages of direct composite resin restorations among dental students.
Materials and Method: 68 3rd grade students who had not yet received caries removal training, were randomly divided into 2 groups: all-in-one (n=34), step-by-step teaching methods (n=34). Class 2 cavity preparation was created by cleaning the interface caries on the permanent extracted first molar teeth, and the teeth were restored by layering composite resin. After the students completed the posterior restorations with the all-in-one teaching method and the step-by-step teaching method, the application was evaluated by a specialist dentist and each level was given a score of 0 (poor), 1.5 (moderate), and 3 (most suitable). Independent sample t-tests were used to analyze the data, the significance level was determined as p<0.05.
Results: In all stages, students' success is higher in the step-by-step teaching method than in the all-in-one method; this difference was statistically significant in the stages of rubber dam application, cavity preparation, and pedestal.
Conclusion: The step-by-step teaching method is effective in increasing student success in dental skills training because it reduces the cumulative effect of errors at each step and ensures close and positive interaction between students and instructors.
Amaç: Bu çalışmanın amacı diş hekimliği öğrencileri arasında direkt kompozit rezin restorasyonların uygulama aşamalarında hepsi bir arada ve adım adım öğretim yöntemlerinin öğretim etkisini karşılaştırmak ve değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntem: Gazi Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinde eğitim gören, henüz çürük uzaklaştırma eğitimi almayan ve direkt kompozit rezin uygulama aşamalarını bilmeyen 68 dönem III öğrencisi randomize şekilde 2 gruba ayrıldı: hepsi bir arada (n=34), adım adım öğrenme (n=34). Çekilmiş daimi 1. molar dişlerde bulunan ara yüz çürüklerini temizleyerek Sınıf 2 kavite preparasyonu oluşturuldu, kompozit rezin tabakalanarak dişler restore edildi. Öğrenciler hepsi bir arada öğrenme yöntemi ve adım adım öğrenme yöntemiyle posterior restorasyonları tamamladıktan sonra uygulama uzman bir diş hekimi tarafından değerlendirildi ve her kademeye 0 (zayıf), 1.5 (orta derece), 3 (en uygun) puan verildi. Verileri analiz etmek için bağımsız örneklem t-testleri kullanıldı, anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak belirlendi.
Bulgular: Tüm değerlendirme aşamalarında adım adım öğrenme yönteminde hepsi bir arada yöntemine göre öğrencilerin başarısı daha fazla olup; rubber dam uygulaması, kavite preparasyonu, kaide uygulaması aşamalarında bu fark istatistiksel olarak anlamlıydı.
Sonuç: Adım adım öğretim yöntemi, her adımdaki hataların kümülatif etkisini azalttığından ve öğrenciler ve eğiticiler arasında yakın ve olumlu etkileşim sağladığından dolayı diş hekimliği becerileri eğitiminde öğrenci başarısını arttırmada etkilidir.
Çalışma Gazi Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu tarafından 2022.05/4 protokol numarası ile onaylandı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Restorative Dentistry |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | May 20, 2024 |
Submission Date | December 2, 2023 |
Acceptance Date | January 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 2 |