Aim: This study aimed to compare videos on early childhood caries (ECC) uploaded by dentists and specialists on YouTube™.
Material and Method: The term 'early childhood caries' was searched on YouTube and 36 videos in Turkish with acceptable video quality were analyzed. The individuals uploading the videos (sources) were categorized as dentists or others, while speakers were categorized as dentists or specialists. Interaction index and viewing rates were calculated. The quality and usefulness of the videos were assessed using Video Information and the Video Quality Index (VIQI) and 13 usefulness criteria.
Results: The interaction index (p=0.176, p=0.591, respectively) and viewing rate (p=0.147, p=0.780) of the videos did not show statistical differences based on the source and speaker. While the video quality was not affected by the source (p=0.633), videos presented by specialist dentists had significantly higher total VIQI scores (p=0.018), information accuracy (p<0.001), and precision (p=0.042) sub-scores. There was no significant difference in the usefulness of videos uploaded by dentists (4.54±2.17) and other sources (5.67±2.67) (p=0.183). Furthermore, there was no difference in the usefulness of videos uploaded by dentists (4.18±2.64) and specialists (4.74±1.63) (p=0.538).
Conclusion: While the usefulness of videos did not vary based on the source or speaker, videos uploaded by specialists had higher quality.
Amaç: Bu çalışma diş hekimleri ve uzmanlar tarafından yüklenen YoutubeTM’daki erken çocukluk çağı çürükleri (EÇÇ) hakkındaki videoları karşılaştırmayı amaçladı.
Gereç ve Yöntem: Youtube’da ‘erken çocukluk çağı çürükleri’ terimi arandı ve Türkçe dilinde olan kabul edilebilir video kalitesinde olan 36 video analiz edildi. Videoları yükleyen kişiler yani video kaynakları diş hekimi ve diğer olarak; video sunucuları ise diş hekimi ve uzman olarak kaydedildi. Etkileşim indeksleri ve izlenme oranları hesaplandı. Videoların kalitesi ve yararlılıkları Video Bilgisi ve Kalite İndeksi (VIQI) ve 13 yararlılık kriteri ile değerlendirildi.
Bulgular: Videoların etkileşim indeksi (sırasıyla p=0.176, p=0.591) ve görüntülenme oranı (sırasıyla p=0.147, p=0.780) video kaynağı ve video sunucusuna göre istatistiksel olarak farklılık göstermedi. Video kalitesi video kaynağından etkilenmezken (p=0.633), sunucusu uzman diş hekimleri olan videoların toplam VIQI skoru (p=0.018), bilgi doğrulu (p<0.001) ve kesinlik (p=0.042) alt skorları uzmanlar tarafından yüklenen videolarda istatistiksel olarak anlamlı derecede daha fazlaydı. Diş hekimleri (4.54±2.17) ve diğer video kaynakları (5.67±2.67) tarafından yüklenen videoların yararlılıkları arasında fark gözlenmedi (p=0.183). Ayrıca diş hekimleri (4.18±2.64) ve uzmanlar (4.74±1.63) tarafından yüklenen videoların yararlılıkları da farklılık göstermedi (p=0.538).
Sonuç: Video yararlılıkları video kaynağı veya sunucusuna göre değişiklik göstermezken, uzmanlar tarafından yüklenen videoların kalitesi daha yüksekti.
Çalışma insan veya hayvan içermediği ve halka açık verilerden elde edilerek gerçekleştirilen bir çalışma olduğu için etik kurul onayı gerekmemektedir.
-
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Paedodontics |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | September 24, 2024 |
Submission Date | December 8, 2023 |
Acceptance Date | August 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 3 |