Dünyadaki bir çok ülke gelişen
teknolojiyi takip etmek, küresel rekabete uyum sağlayabilmek amacı ile politikalarında ve eğitim
sistemlerinde bir takım değişiklikler yapmaktadırlar. Bu değişikliklerin
özündeyaratıcılık, inovasyon, eleştirel düşünme, problem çözme, işbirlikli
öğrenme gibi 21. yy becerilerini geliştirmeye yönelik hedefler olduğu
görülmektedir. Bu hedeflerin eğitim sistemine yansımaları Fen, Teknoloji, Mühendislik
ve Matematik (STEM) alanlarının disiplinlerarası öğretimi şeklinde olmuştur. Bu
araştırmanın amacı STEM alanlarının disiplinlerarası şekilde öğretilmesine
olanak sağlaması amacı ile geliştirilen STEM etkinlikleri hakkında bilgi vermek
ve geliştirilen etkinliklerin öğrencilerin STEM alanlarına yönelik tutumlarına
etkisini incelemektir. Çalışmada, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel
desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Faber vd. (2012) tarafından
geliştirilen ve Yıldırım ve Selvi (2015) tarafından Türkçe’ye uyarlanan STEM
Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma sonuçları STEM temelli etkinliklerin
öğrencilerin STEM’e yönelik tutumlarını olumlu şekilde etkilediğini göstermiştir.
Many countries in the world are making a number of changes in their policies and educational systems in order to follow the developing technology, adapt to global competition. General objectives of these changes are to develop students’ 21. Century skills such as; creativity, innovation, critical thinking, problem solving, colloboration. The reflections of these objectives on education system are seen as teaching science, technology, engineering and mathematichs (STEM) in an interdisciplinary way. The purpose of the current study is to give information abaout developed STEM activities and to explore the effects of these activities on students’ STEM attitudes. A Quasi experimental research design, with pre test post test contolled group, guided the study. STEM attitude scale, developed by Faber et al. (2012) and adapted into Turkish by Selvi and Yıldrım (2015) was used as data collection tool. The study results showed that STEM-based events positively affected students' attitudes towards STEM.
Microprcessors Science Technology Engineering and Mathematics (STEM) Attitude Science laboratory
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | September 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 1 |