The purpose of this
study is to examine articles and thesises that are about comparative education,
conducted in 15 years and in Turkey in terms of different variables. For this
purpose; 128 articles which were published in last 15 years in national or international
journals and 173 thesis having the term of comparative education in their
titles or key words are examined. Data were analyzed with content analysis.
During the content analysis; the study was conducted as determining five
different variable as; (a) publishing year and education level (just for
thesis), (b) approach, (c) pattern, (d)
the countries that were compared. It can be seen that until 2009, there have
been just few studies about comparative education. At most, in 2010, 2012,
2014, 2015 thesis studies were increased. According to the countries that
comparison were made, at most England and Germany with Turkey comparisons were
made. According to patterns and approaches, in total 50 articles' and 1 thesis'
patterns and approaches were not determined. Moreover, according to the
examination, alot of thesis and articles were short in method part.
Bu çalışmanın amacı
15 yılda Türkiye’de karşılaştırmalı eğitim üzerine gerçekleştirilen makale ve
tezleri farklı değişkenler açısından incelemektir. Bu amaç doğrultusunda 15
yılda ulusal ve uluslararası dergilerde ve lisansüstü eğitim tezlerinin
başlığında ve de anahtar sözcüklerinde karşılaştırmalı eğitim terimi geçen 128
makale ve 173 tez incelenmiştir. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz
edilmiştir. İçerik analizi gerçekleştirilirken (a) Yayın yılı ve öğrenim düzeyi
(sadece tezler için), (b) Yaklaşım, (c) Karşılaştırma yapılan alanlar ve (d)
Karşılaştırma yapılan ülkeler olmak üzere beş farklı değişken belirlenerek
çalışma yapılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, 2009 yılına kadar
karşılaştırmalı eğitim alanında çok fazla çalışma yapılmadığı görülmektedir.
2010, 2012, 2014, 2015 yıllarında tez çalışmalarının fazlalaştığı
görülmektedir. Karşılaştırma yapılan ülkelere bakıldığında daha çok İngiltere
ve Almanya ile Türkiye karşılaştırmaları yapılmıştır. Desen ve yaklaşımlara
göre ise toplamda 50 makale ve 1 tezde yaklaşım ve desen tanımlamaların
yapılmadığı görülmektedir. Ayrıca birçok tez ve makalenin yöntem kısmında
eksiklikler bulunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | November 30, 2017 |
Acceptance Date | December 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 2 |