Habitus is a system of embodied dispositions,
tendencies that organize the ways in which individuals perceive the social
world around them and react to it. The concept of habitus refers to the
physical embodiment of cultural capital, to the deeply ingrained habits,
skills, and dispositions that we possess due to our life experiences. These
dispositions are usually shared by people with a similar background (in terms
of social class, religion, nationality, ethnicity, education, profession etc.),
and reflects the lived reality to which individuals are socialized, their
individual experience and objective opportunities. Thus, the habitus represents
the way group culture with personal history and shapes social action in the
present. Habitus is not fixed or permanent, and can be changed under unexpected
situations or over a long historical period. Religion is a multidimensional
concept which is an individual's journey through other aspects of life.
Religious habitus is a generic term, which designates infinity of different
possibilities and has four characteristics: It is mainly unconscious for the
bearer, it is stable over time, it is the incorporation of social structures
and it implies and enables strategic action within a faith field. This study
focuses on the concept of religious faith habitus and the answers it provides
given the potential areas of conflict between structure and agency and actors’
intentions and unconsciousness. In
this context, this study, designed as a conceptual review, primarily
concentrates on habitus’ concept and then the focuses on the religious faith
habitus. The main aim of this study is a conceptual one: To further elaborate
the concept of religious faith habitus, especially under the perspective of its
inertia and social theory, and to discuss its usefulness for some aspects of
analyzing and interpreting faith.
Habitus, bireylerin
çevrelerindeki sosyal dünyayı algılama ve ona tepki verme biçimlerini
düzenleyen bir somutlaştırılmış eğilimler sistemidir. Habitus kavramı, kültürel
sermayenin fiziksel düzenlemesine, yaşam deneyimimiz nedeniyle sahip olduğumuz
derin yerleşmiş alışkanlıklara, becerilere ve haklara atıfta bulunmaktadır. Bu
haklar genelde benzer nitelikte (sosyal sınıf, din, milliyet, eğitim, meslek
vb.), benzer kişilerle paylaşılır ve bireylerin toplumsallaştığı yaşam
gerçeklerini, bireysel tecrübelerini ve nesnel imkânlarını yansıtır. Habitus
sabit ya da kalıcı değildir ve beklenmedik durumlarda ya da uzun bir tarihsel
dönemde değiştirilebilir. Dolayısıyla, habitus, kişisel tarihle birlikte grup
kültürünü ve bugünkü toplumsal eylemi biçimlendirir. Din, hayatın diğer
alanlarını içeren çok yönlü bir kavramdır. Dini inanç habitusu, kişinin
yaşamında karşılaştığı farklı olasılıkların sonsuzluğunu belirleyen ve dört
özelliğe sahip olan genel bir terimdir: Temelde öznenin bilinçsizliği, zamanla
istikrarlı olması, toplumsal yapıların bir araya getirilmesi ve inanç alanında
sürdürülen stratejik eylemlerden oluşur. Bu çalışma, yapı ve kurum arasındaki
potansiyel çatışma alanları ve aktörlerin niyetleri ile bilinçliliği göz önüne
alınarak, dini inanç habitusu kavramı ve kavramın verdiği cevaplara
odaklanmaktadır. Bu bağlamda, kavramsal tarama modelinde tasarlanan bu çalışma,
öncelikle habitus kavramına ve daha sonra dini inanç habitusu kavramına
eğilmektedir. Çalışmanın asıl hedefi kuramsal bir kavram olan dini inanç
habitusunu, özellikle atalet ve sosyal kuram perspektifi içinde daha ayrıntılı
olarak irdelemek ve inancı analiz etme ve yorumlamanın farklı yönleri için
tartışma alanları oluşturmaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2018 |
Acceptance Date | July 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.