The aim of this study is to investigate contributions
of teachers’ behaviors on students’ creative thinking abilities. The
population of study consist of mathematics, physic, chemistry and biology
teachers employed in Anatolian high school, science high school, social
science high school, sport high school and fine arts high school. The sample
of study is 350 teachers who was chosen by stratified sampling and cluster
sampling method. As data collection tools, Contributions of Teachers’
Behaviors on Creative Thinking Abilities questionnaire as developed by
Yenilmez & Yolcu (2007). The questionnaire has 17 items which is 4 point
Likert scale. Data was collected via online forms. Honesty, sincerity, and
volunteerism were based for participation. Independent samples t-test and
one-way ANOVA was conduct via SPSS for data analysis. Due to the fact that
total score of the questionnaire could be calculated, validity study was
conducted. As a result of validity study, it was observed that the scale had 2
factors and 17 items. As a result of research, it has been observed that
teachers contributes medium and high level on creative thinking abilities. It
has been also identified that gender, experience, age, subject matter, the
high school type they employed, school which was graduated, education level
and attend to in-service training were not significant factors in teachers’
creativity fostering behaviors. The results were discussed with literature.
Bu araştırmanın
amacı Anadolu, fen, sosyal bilimler, spor ve güzel sanatlar liselerinde
matematik, fizik, kimya ve biyoloji öğretmeni olarak görev yapan öğretmenlerin
davranışlarının öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine
katkısını incelemektir. Araştırmanın evrenini Türkiye’de Anadolu, fen, sosyal
bilimler, spor ve güzel sanatlar liselerinde görev yapan matematik, fizik,
kimya ve biyoloji öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklem ise tabakalı ve küme
örnekleme yöntemiyle seçilmiş 350 öğretmenden oluşmuştur. Veri toplama aracı
olarak Yenilmez ve Yolcu (2007) tarafından geliştirilen “Öğretmen
Davranışlarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı Anketi”
kullanılmıştır. Anket hiç, bazen, sıkça, hep şeklinde 4’lü likert tipinde 17
maddeden oluşmaktadır. Anket internet ortamında uygulanarak veriler
toplanmıştır. Katılımda dürüstlük, içtenlik ve gönüllülük esas alınmıştır.
Veriler SPSS programı ile t-testi ve tek yönlü varyans analizi ile
çözümlenmiştir. Kullanılan anketten toplam puan elde edildiği için geçerlik
araştırması yapılmış ve iki boyutlu ve 17 maddeden oluşan bir ölçek olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma
sonucunda öğretmenlerin öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerine orta ve
yüksek düzeyde katkıda bulunduğu gözlenmiştir. Öğretmenlerin yaratıcı
düşünceyi destekleme davranışlarının cinsiyete, tecrübeye, yaşa, branşa,
çalıştıkları okul türüne, mezun olunan fakülteye, eğitim seviyesine ve
aldıkları hizmetiçi eğitim sayısına göre farklılaşmadığı gözlenmiştir.
Araştırma bulguları literatürle tartışılarak önerilerde bulunulmuştur.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Acceptance Date | May 9, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 1 |