BibTex RIS Cite

SINIF VE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRETMEN ADAYLARININ OLUMSUZ DEĞERLENDİRİLME KORKULARI

Year 2016, Issue: 22, 289 - 307, 26.04.2016
https://doi.org/10.14520/adyusbd.40085

Abstract

Bu çalışmanın amacı, sınıf eğitimi ve sosyal bilgiler eğitimi anabilim dallarında öğrenim gören öğretmen adaylarının olumsuz değerlendirilme korkularının çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma verileri, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Niğde Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, Sınıf Eğitimi ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Ana Bilim Dallarında öğrenim görmekte olan 588 öğretmen adayından elde edilmiştir.  Betimsel tarama yönteminin kullanıldığı araştırmada; veri toplama aracı olarak; Leary  (1983) tarafından geliştirilen ve Çetin, Doğan ve Sapmaz (2010) tarafından Türkçe ’ye uyarlanmış hali olan “Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri IBM SPSS 21.0 programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde bağımsız örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, sınıf eğitimi ve sosyal bilgiler eğitimi anabilim dallarında öğrenim gören öğretmen adaylarının anabilim dalı değişkeni ile olumsuz değerlendirilme korkusu düzeyi arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiş, cinsiyet, anne babanın eğitim durumu ve sınıf düzeyi değişkenleri ile öğretmen adaylarının olumsuz değerlendirilme korkusu düzeyi arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.

References

  • Aktepe, Vedat (2005). Eğitimde Bireyi Tanımanın Önemi, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2):15-24.
  • Bilge, Filiz ve Kelecioğlu, Hülya (2008). Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği - Türkçe Formunun Psikometrik Özellikleri, Eurasian Journal of Educational Research, 32:21-38.
  • Büyüköztürk, Şener (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analiz El Kitabı, Ankara: Pegem A Yayıncılık,
  • Çam, Sebahattin, Sevimli, Dilek ve Yerlikaya, Ercüment (2010). Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma Ölçeği’ne (ODKÖ) İlişkin Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1): 132-140.
  • Çetin, Bayram, Doğan, Tayfun ve Sapmaz, Fatma (2010). Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği Kısa Formu’nun Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Eğitim ve Bilim, 35(156): 205-216.
  • Çetin, Bayram, İlhan, Mustafa ve Yılmaz, Ferat (2014). Olumsuz Değerlendirilme Korkusu ve Akademik Risk Alma Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyonla İncelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1): 135-158.
  • Dilbaz, Nesrin (1997). Sosyal Fobi, Psikoloji Dünyası Dergisi, 1: 18-24.
  • Doğan, Tayfun (2009). Bilişsel ve Kendini Değerlendirme Süreçlerinin Sosyal Anksiyete Açısından İncelenmesi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Erdoğan, Ömer, Uçukoğlu, Hülya (2011). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Anne-Baba Tutumu Algıları ile Atılganlık ve Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma Düzeyleri Arasındaki İlişkiler, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1):51-72.
  • Fidan, Nurettin ve Erden Münire (1994). Eğitime Giriş, (5. Baskı), Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • Gençöz, Tülin (1998). Korku: Sebepleri, Sonuçları ve Başetme Yolları, Kriz Dergisi, 6(2): 9-16.
  • Güven, İsmail (2010). Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Karademir, Tamer (2011). İşiten Ve İşitme Engelli Futbolcularda Olumsuz Değerlendirilme Korkusunun Anne Baba Tutumları Açısından Değerlendirilmesi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Karasar, Niyazi (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (26. Baskı), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kuzgun, Yıldız ve Deryakulu, Deniz (2006). Eğitimde Bireysel Farklılıklar, (2. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükahmet, Leyla (1986). Öğretim İlke ve Yöntemleri, Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • MEB. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi (4-5. Sınıflar) Öğretim Programı (Taslak Baskı), Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Özgüngör, Sevgi (2006). Öz Bilinç, Olumsuz Değerlendirilme Korkusu, Performans Odaklı Sınıf Algısı ve Not Yönelimi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(19):1-8.
  • Tezbaşaran, A. Ata (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu (İkinci Baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Tosun, Muhammed (2013). Din Görevlilerinde Olumsuz Değerlendirilme Korkusu-Özgüven İlişkisi (Afyonkarahisar Örneği), (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
Year 2016, Issue: 22, 289 - 307, 26.04.2016
https://doi.org/10.14520/adyusbd.40085

Abstract

References

  • Aktepe, Vedat (2005). Eğitimde Bireyi Tanımanın Önemi, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2):15-24.
  • Bilge, Filiz ve Kelecioğlu, Hülya (2008). Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği - Türkçe Formunun Psikometrik Özellikleri, Eurasian Journal of Educational Research, 32:21-38.
  • Büyüköztürk, Şener (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analiz El Kitabı, Ankara: Pegem A Yayıncılık,
  • Çam, Sebahattin, Sevimli, Dilek ve Yerlikaya, Ercüment (2010). Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma Ölçeği’ne (ODKÖ) İlişkin Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1): 132-140.
  • Çetin, Bayram, Doğan, Tayfun ve Sapmaz, Fatma (2010). Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği Kısa Formu’nun Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Eğitim ve Bilim, 35(156): 205-216.
  • Çetin, Bayram, İlhan, Mustafa ve Yılmaz, Ferat (2014). Olumsuz Değerlendirilme Korkusu ve Akademik Risk Alma Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyonla İncelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1): 135-158.
  • Dilbaz, Nesrin (1997). Sosyal Fobi, Psikoloji Dünyası Dergisi, 1: 18-24.
  • Doğan, Tayfun (2009). Bilişsel ve Kendini Değerlendirme Süreçlerinin Sosyal Anksiyete Açısından İncelenmesi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Erdoğan, Ömer, Uçukoğlu, Hülya (2011). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Anne-Baba Tutumu Algıları ile Atılganlık ve Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma Düzeyleri Arasındaki İlişkiler, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1):51-72.
  • Fidan, Nurettin ve Erden Münire (1994). Eğitime Giriş, (5. Baskı), Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • Gençöz, Tülin (1998). Korku: Sebepleri, Sonuçları ve Başetme Yolları, Kriz Dergisi, 6(2): 9-16.
  • Güven, İsmail (2010). Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Karademir, Tamer (2011). İşiten Ve İşitme Engelli Futbolcularda Olumsuz Değerlendirilme Korkusunun Anne Baba Tutumları Açısından Değerlendirilmesi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Karasar, Niyazi (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (26. Baskı), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kuzgun, Yıldız ve Deryakulu, Deniz (2006). Eğitimde Bireysel Farklılıklar, (2. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükahmet, Leyla (1986). Öğretim İlke ve Yöntemleri, Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • MEB. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi (4-5. Sınıflar) Öğretim Programı (Taslak Baskı), Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Özgüngör, Sevgi (2006). Öz Bilinç, Olumsuz Değerlendirilme Korkusu, Performans Odaklı Sınıf Algısı ve Not Yönelimi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(19):1-8.
  • Tezbaşaran, A. Ata (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu (İkinci Baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Tosun, Muhammed (2013). Din Görevlilerinde Olumsuz Değerlendirilme Korkusu-Özgüven İlişkisi (Afyonkarahisar Örneği), (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
There are 20 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Emre Ünal

Soner Arık This is me

Bahar Uzun This is me

Publication Date April 26, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 22

Cite

APA Ünal, E., Arık, S., & Uzun, B. (2016). SINIF VE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRETMEN ADAYLARININ OLUMSUZ DEĞERLENDİRİLME KORKULARI. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(22), 289-307. https://doi.org/10.14520/adyusbd.40085