Bu
araştırmanın amacı; ortaöğretim düzeyi müzik eğitiminde
kullanılan okul çalgılarının ve bu çalgıların öğretiminde karşılaşılan
sorunların belirlenmesidir. Araştırmanın örneklemini Kayseri ilinde bulunan
merkez ilçelerdeki, MEB’e bağlı devlet okullarında müzik dersini yürüten müzik
öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada
yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz
yönteminden faydalanılmış ve bulgular yorumlanmıştır. Araştırma sonunda, ortaöğretim
düzeyi müzik derslerinde kullanılan okul çalgılarının öğretim programını
gerçekleştirme konusunda yetersiz kaldığı, müzik derslerinde kullanılan
çalgıların çok kısıtlı olduğu, öğretmenlerin ve öğrencilerin ortaöğretim düzeyi
müzik derslerinde kullanılması amacıyla blok flüt dışındaki çalgıları edinmekte
güçlük çektikleri öte yandan derslerde kullanılacak olan farklı okul
çalgılarının müzik derslerine olan ilgiyi arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu
sonuçlar doğrultusunda, orta öğretim düzeyi müzik derslerinin çalgı eğitimi
boyutu açısından gerçekleştirilebilmesi için öğrenciler blok flüt dışında
kullanabilecekleri okul çalgılarına yönlendirilmeli, çalgı edinebilmeleri için
veli ve okul idaresinin desteği alınmalı ve öğrencilerin farklı okul
çalgılarına karşı beğenileri arttırılmalıdır.
The purpose of this research is to determine the school
instruments used in secondary school music education and to identify the
problems encountered in teaching of these instruments. Music teachers who work
in state schools affiliated to MNE in Kayseri province constitutes the
population of the research, and the sample is constituted of music teachers who
conduct music lessons in public schools in the central provinces of Kayseri.
Semi-structured interview technique was used in the study. In the analysis of
the data, the descriptive analysis method was used and the findings were
interpreted. In this study, it was found that instruments used in secondary
schools’ music lessons are inadequate to implementation of the curriculum; the
instruments used in music lessons were very limited; teachers and students had
difficulty in accessing instruments other than block flute for using music
classes in secondary schools, on the other hand using different school
instruments in the classes were found to increase the interest in music
lessons. In line with these results, to perform the secondary education level
music course in terms of instrument education dimension, the students should be
guided to use school instruments apart from block flute; the support of parents
and the school administration should be obtained for making students to get the
instruments and the students’ appreciation towards different school instruments
should be increased.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 26 |