Tüketicilerin Marka Memnuniyeti ve Marka Bağımlılığı İlişkisinde Cinsiyet ve Gelirin Düzenleyici Rolünün İncelenmesi
Year 2020,
Issue: 34, 266 - 298, 28.04.2020
Bekir Değirmenci
,
Yakup Durmaz
Abstract
Marka Bağımlılığı
firmaların faaliyetlerini yürütmesinde ve gelişim kaydederek piyasada aktif rol
oynamada önemli bir güç konumundadır. Müşteri ağı genişledikçe işletmeler
piyasada daha etkin bir şekilde faaliyetlerini yürütme şansı yakalamaktadırlar.
Bu kapsamda çalışma tüketicilerin marka bağımlılığında ürün ve hizmetlerden
duydukları memnuniyet, cinsiyetleri ve gelir durumlarının markaya
bağlılıklarını etkileyip etkilemediği ortaya koymayı amaçlamıştır. Araştırma
Adıyaman İli Besni İlçesinde üniversite okuyan gençler üzerinde yapılmıştır.
Markalı ürün kullanma alışkanlığının gençlerde daha fazla görülmesi araştırma
evreninin şekillenmesinde önemli bir faktör olmuştur. Çalışmada anket yöntemi
kullanılmıştır. Araştırma yöntemi ve hipotezlerin geliştirilmesi için faktör
analizi ve yapısal eşitlik modeli uygulanmıştır. Elde edilen verilere normallik
testi yapılmış sonrasında model geliştirilmiş, hipotezler kurulmuştur.
Korelasyon ve düzenleyici regresyon analizleriyle hipotezlere yönelik elde
edilen bulgular ortaya konmuştur. Elde edilen bulgular incelendiğinde
katılımcıların gelir durumu ve markalı üründen duydukları memnuniyetin marka
bağımlısı olmalarında etkin rol oynağı sonucuna ulaşılmıştır. Firmalar
faaliyetlerini yürütürken mutlaka satış öncesi, satış esnasında ve satış
sonrası hizmetlerle müşteri memnuniyetini ön planda tutmaları gerekmektedir.
References
- Asaad, A. Saydam, S. (2015). An Analysis Study of Improving Brand Awareness and Its Impact on Consumer Behavior Via Media in North Cyprus (A Case Study of Fast Food Restaurants), International Journal of Business and Social Science Vol. 6, No. 1; January, pp. 66-80. Atıgan, F , Yükselen, C . (2018). Marka Tutumu İle İmajının Marka Değeri Ve Güveni Yaratılmasındaki Rolü, Tüketicinin Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkileri. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 35-53. DOI: 10.18221/bujss.370614.Baş, M. ve Atan, M . (2006). Marka Bağımlılığı Ve Gazlı İçecek Sektöründe Ampirik Uygulama. Verimlilik Dergisi, (3), 0-0. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/verimlilik/issue/30686/331498. Bloemer, J. and De Ruyter, K. (1998). “On the relationship between store image, store satisfaction and store loyalty”, European Journal ofMarketing, Vol. 32Nos 5/6, pp. 499-513.Brakus, J., Schmitt, B.H. and Zhang, S. (2014). “Experiential product attributes and preferences for new products: the role of processing fluency”, Journal of Business Research, Vol. 67 No. 11, pp. 2291-2298.Brakus, J.J., Schmitt, B.H. and Zarantonello, L. (2009). “Brand experience: what is it? How is it measured? Does it affect loyalty?”, Journal of Marketing, Vol. 73 No. 3, pp. 52-68.Çelik, M , Turunç, Ö. ve Bilgin, N. (2015). Çalışanların örgütsel adalet algılarının psikolojik sermaye üzerine etkisi: Çalışanların iyilik halinin düzenleyici rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (4), 559-585. Doı: 10.16953/Deusbed.25259.Chaudhuri, A. and Holbrook, M.B. (2001), “The chain of effects from Brand trust and Brand affect to Brand performance: the role of Brand loyalty”, Journal ofMarketing, Vol. 65 No. 2, pp. 81-93.De Chernatony, L., McDonald, M.H.B., Wallace, E., (2010), Creating Powerful Brands, Routledge.Demir, M. Ö. (2009). Tüketici İmajının ve Marka İmajı Uyumunun Marka Sadakati Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Antalya.Durmuş, İ , Battal, F . (2018). Üniversite Öğrencilerinin Hazır Giyim Satınalma Kararlarında Reklamlara Yönelik Tutumları Ve Marka Tercihleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 9 (24), 147-176. Düzgün, Z.(2015).Tüketicilerin Pazarlama Karması Algısı ve Satın Alma Tarzlarının Müşteri Memnuniyeti, Markaya Duyulan Güven ve Tüketici Temelli Marka Değeri Üzerindeki Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Farris, Paul W.W., Neil T. Bendle, Phillip E. Pfeifer, and David J. Reibstein, Marketing Metrics: The Definitive. Gerni, G. M. (2013). İlişkilerin Maddi Yönü Sosyal Sermaye ve Örgütsel Boyutu. Beta Yayınları: İstanbul. Guide to Measuring Marketing Performance, Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, (2010).Hoyer, Wayne, D., and Steven P. Brown, “Effects of Brand Awareness on Choice for a Common, Repeat-Purchase Product”, Journal of Consumer Research 17.2 (1990): 141-148.Keller, K.L. (1993). “Conceptualizing, measuring, and managing customer-based Brand equity”, Journal of Marketing, Vol. 57 No. 1, pp. 1-22.Macdonald, Emma, K., and Byron M. Sharp, “Brand Awareness Effects on Consumer Decision Making for a Common, Repeat Purchase Product:: A Replication”, Journal of Business Research 48.1 (2000) : 5-15.Mascarenhas, O.A., Kesavan, R. and Bernacchi, M. (2006), “Lasting customer loyalty: a total customer experience approach”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 23 No. 7, pp. 397-405.Moraga, E, T., Parraga, A, Z, v., Gonzalez, J, Z., (2008). Customer satisfaction and loyalty: start with the product, culminate with with the brand, journal of consumer marketing, 25(5), 302-313.Morrison, S. and Crane, F.G. (2007). “Building the serviceBrand by creating and managing an emotional Brand experience”, Journal of Brand Management, Vol. 14 No. 5, pp. 410-421.Odabaşı, Y. (1995). Pazarlama İletişimi, Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları No.1, Üniversite Basımevi, Eskişehir.Onurlubaş, E. ve Şener, T. (2016). Markalı Ürün İle İlgili Tüketici Düşüncelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35): 325- 346 .Ou, W., Shih, C., Chen, C., Wang, K. (2011) Relationships among customer loyalty programs, service quality, relationship quality and loyalty-An empirical study. ChineseManagement Studies, 5, 194-206.Patterson, P.G., Johnson, L.W. and Spreng, R.A. (1996). “Modeling the determinants of customer satisfaction for business-to-business professional services”, Journal of the Academy ofMarketing Science, Vol. 25 No. 1, pp. 4-17.Percy, Larry, and John R. R. (2006). “A model of Brand Awareness & Brand Attitude Advertising Strategies”, Psychology & Marketing 9.4: e263–274.Rauyruen, P. and Miller, K.E. (2007), “Relationship quality as a predictor of B2B customer loyalty”, Journal of Business Research, Vol. 60No. 1, pp. 21-31.Şahin, A. (2011). Marka Deneyimi ve İletişiminin Marka Sadakatine Etkisinde Marka İlişkisi Kalitesinin Rolü. Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gebze. Selnes, F. (1993), “An examination of the effect of product performance on Brand reputation, satisfaction and loyalty”, European Journal of Marketing, Vol. 27No. 9, pp. 19-35.Sönmez, E . (2010). Giyimde Marka Bağımlılığı ve Marka Duyarlılığı: Gençler Üzerine Bir Araştırma. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (28), 67-91. Tse, D.K. and Wilton, P.C. (1988), “Models of consumer satisfaction formation: an extension”, Journal of Marketing Research, Vol. 25No. 2, pp. 204-212.Ulusu, Y . (2009). Tüketicilerde Marka Güveni Yaratmada Önemli Bir Etken Mağaza İmajı. Marmara İletişim Dergisi, (15), 0-0. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/maruid/issue/25255/266987. Yücel, N. (2010). Mağaza Markalı Ürünlere Yönelik Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 12 (19): 95-105, ISSN: 1309-9132. Zeren, D , Gokdagli, N . (2017). Marka Prestiji ve Marka Kredibilitesinin Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5 (2), 91-102. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/iicder/issue/31656/347080.
Year 2020,
Issue: 34, 266 - 298, 28.04.2020
Bekir Değirmenci
,
Yakup Durmaz
References
- Asaad, A. Saydam, S. (2015). An Analysis Study of Improving Brand Awareness and Its Impact on Consumer Behavior Via Media in North Cyprus (A Case Study of Fast Food Restaurants), International Journal of Business and Social Science Vol. 6, No. 1; January, pp. 66-80. Atıgan, F , Yükselen, C . (2018). Marka Tutumu İle İmajının Marka Değeri Ve Güveni Yaratılmasındaki Rolü, Tüketicinin Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkileri. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 35-53. DOI: 10.18221/bujss.370614.Baş, M. ve Atan, M . (2006). Marka Bağımlılığı Ve Gazlı İçecek Sektöründe Ampirik Uygulama. Verimlilik Dergisi, (3), 0-0. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/verimlilik/issue/30686/331498. Bloemer, J. and De Ruyter, K. (1998). “On the relationship between store image, store satisfaction and store loyalty”, European Journal ofMarketing, Vol. 32Nos 5/6, pp. 499-513.Brakus, J., Schmitt, B.H. and Zhang, S. (2014). “Experiential product attributes and preferences for new products: the role of processing fluency”, Journal of Business Research, Vol. 67 No. 11, pp. 2291-2298.Brakus, J.J., Schmitt, B.H. and Zarantonello, L. (2009). “Brand experience: what is it? How is it measured? Does it affect loyalty?”, Journal of Marketing, Vol. 73 No. 3, pp. 52-68.Çelik, M , Turunç, Ö. ve Bilgin, N. (2015). Çalışanların örgütsel adalet algılarının psikolojik sermaye üzerine etkisi: Çalışanların iyilik halinin düzenleyici rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (4), 559-585. Doı: 10.16953/Deusbed.25259.Chaudhuri, A. and Holbrook, M.B. (2001), “The chain of effects from Brand trust and Brand affect to Brand performance: the role of Brand loyalty”, Journal ofMarketing, Vol. 65 No. 2, pp. 81-93.De Chernatony, L., McDonald, M.H.B., Wallace, E., (2010), Creating Powerful Brands, Routledge.Demir, M. Ö. (2009). Tüketici İmajının ve Marka İmajı Uyumunun Marka Sadakati Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Antalya.Durmuş, İ , Battal, F . (2018). Üniversite Öğrencilerinin Hazır Giyim Satınalma Kararlarında Reklamlara Yönelik Tutumları Ve Marka Tercihleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 9 (24), 147-176. Düzgün, Z.(2015).Tüketicilerin Pazarlama Karması Algısı ve Satın Alma Tarzlarının Müşteri Memnuniyeti, Markaya Duyulan Güven ve Tüketici Temelli Marka Değeri Üzerindeki Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Farris, Paul W.W., Neil T. Bendle, Phillip E. Pfeifer, and David J. Reibstein, Marketing Metrics: The Definitive. Gerni, G. M. (2013). İlişkilerin Maddi Yönü Sosyal Sermaye ve Örgütsel Boyutu. Beta Yayınları: İstanbul. Guide to Measuring Marketing Performance, Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, (2010).Hoyer, Wayne, D., and Steven P. Brown, “Effects of Brand Awareness on Choice for a Common, Repeat-Purchase Product”, Journal of Consumer Research 17.2 (1990): 141-148.Keller, K.L. (1993). “Conceptualizing, measuring, and managing customer-based Brand equity”, Journal of Marketing, Vol. 57 No. 1, pp. 1-22.Macdonald, Emma, K., and Byron M. Sharp, “Brand Awareness Effects on Consumer Decision Making for a Common, Repeat Purchase Product:: A Replication”, Journal of Business Research 48.1 (2000) : 5-15.Mascarenhas, O.A., Kesavan, R. and Bernacchi, M. (2006), “Lasting customer loyalty: a total customer experience approach”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 23 No. 7, pp. 397-405.Moraga, E, T., Parraga, A, Z, v., Gonzalez, J, Z., (2008). Customer satisfaction and loyalty: start with the product, culminate with with the brand, journal of consumer marketing, 25(5), 302-313.Morrison, S. and Crane, F.G. (2007). “Building the serviceBrand by creating and managing an emotional Brand experience”, Journal of Brand Management, Vol. 14 No. 5, pp. 410-421.Odabaşı, Y. (1995). Pazarlama İletişimi, Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları No.1, Üniversite Basımevi, Eskişehir.Onurlubaş, E. ve Şener, T. (2016). Markalı Ürün İle İlgili Tüketici Düşüncelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35): 325- 346 .Ou, W., Shih, C., Chen, C., Wang, K. (2011) Relationships among customer loyalty programs, service quality, relationship quality and loyalty-An empirical study. ChineseManagement Studies, 5, 194-206.Patterson, P.G., Johnson, L.W. and Spreng, R.A. (1996). “Modeling the determinants of customer satisfaction for business-to-business professional services”, Journal of the Academy ofMarketing Science, Vol. 25 No. 1, pp. 4-17.Percy, Larry, and John R. R. (2006). “A model of Brand Awareness & Brand Attitude Advertising Strategies”, Psychology & Marketing 9.4: e263–274.Rauyruen, P. and Miller, K.E. (2007), “Relationship quality as a predictor of B2B customer loyalty”, Journal of Business Research, Vol. 60No. 1, pp. 21-31.Şahin, A. (2011). Marka Deneyimi ve İletişiminin Marka Sadakatine Etkisinde Marka İlişkisi Kalitesinin Rolü. Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gebze. Selnes, F. (1993), “An examination of the effect of product performance on Brand reputation, satisfaction and loyalty”, European Journal of Marketing, Vol. 27No. 9, pp. 19-35.Sönmez, E . (2010). Giyimde Marka Bağımlılığı ve Marka Duyarlılığı: Gençler Üzerine Bir Araştırma. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (28), 67-91. Tse, D.K. and Wilton, P.C. (1988), “Models of consumer satisfaction formation: an extension”, Journal of Marketing Research, Vol. 25No. 2, pp. 204-212.Ulusu, Y . (2009). Tüketicilerde Marka Güveni Yaratmada Önemli Bir Etken Mağaza İmajı. Marmara İletişim Dergisi, (15), 0-0. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/maruid/issue/25255/266987. Yücel, N. (2010). Mağaza Markalı Ürünlere Yönelik Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 12 (19): 95-105, ISSN: 1309-9132. Zeren, D , Gokdagli, N . (2017). Marka Prestiji ve Marka Kredibilitesinin Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5 (2), 91-102. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/iicder/issue/31656/347080.