The concept of political economy, which has attracted attention especially by communication researchers in recent years, is examined in this study. Within the scope of the research, the media dimension of political economy is examined. By applying the content analysis method for the political economy and the political economy of the media, studies on the subjects were tried to be examined. In this way, it is aimed to guide researchers about related topics in the future. Within the scope of the research, derived postgraduate theses on political economy and media are discussed in terms of method and content. These studies were accessed by using the Higher Education Council Thesis Center database. Studies on related topics; The number of foreign words, keywords, source rate, the method used, and the amount of "political economy" and "media" words in the text. As a result of the research, it has been determined that the research on the concepts of political economy in the field of communication, especially the political economy of the media, is limited. Considering that related topics will be more popular in terms of research, various suggestions are presented within the scope of the research.
Son yıllarda özellikle iletişim alanında araştırmacılar tarafından ilgi görmeye başlayan ekonomi politiği kavramı bu araştırmada da incelenmektedir. Araştırma kapsamında ekonomi politiğinin medya boyutu incelenmektedir. Ekonomi politiği ve medyanın ekonomi politiği konularına yönelik içerik analizi yöntemi uygulanarak konularla ilgili çalışmalar incelenmeye çalışılmıştır. Bu sayede gelecekte ilgili konular hakkında araştırmacılara yol göstermek amaçlanmaktadır. Araştırma kapsamında, ekonomi politiği ve medya konularından türetilmiş lisansüstü tezler yöntem ve içerik yönlerinden ele alınmaktadır. Bu araştırmalara, Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezi internet veritabanı kullanılarak ulaşılmıştır. İlgili konular hakkındaki araştırmalar; anahtar kelimeler, yabancı kaynak sayısı, kaynak oranı, araştırma yöntemi ve metin içerisinde yer alan “ekonomi politiği” ve “medya” kelime miktarı dikkat edilerek içerik analiz yöntemi kapsamında incelenmektedir. Araştırma bulgularından iletişim alanında ekonomi politiği ve özellikle medyanın ekonomi politiği kavramlarıyla ilgili yapılan araştırmaların kısıtlı olduğu belirlenmiştir. İlgili konuların araştırmalar açısından daha çok rağbet göreceği düşünülerek araştırma kapsamında çeşitli öneriler sunulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2021 |
Submission Date | December 9, 2021 |
Acceptance Date | December 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |