Amaç
Bir hastanenin programlı olarak kullanım dışı kalması nedeniyle hastaların başka bir hastaneye nakledilmesi nadir görülen bir olaydır. Çalışmamızda beş farklı hastanenin tek çatı altında birleştirilmesi nedeniyle gerçekleştirilen büyük göç öncesi operasyon süreçleri anlatılmaktadır.
Gereç ve Yöntem
Büyük naklin planlanması için hastane yönetimleri ile toplantılar yapılarak acil nakil eylem planı oluşturuldu. Her hastane ayrı ayrı incelenerek hastane içi ve hastaneler arası transfer rotaları oluşturuldu. Nakil süresince Acil Sağlık Hizmetlerinin günlük iş akışlarını aksatmamak için sistemde yedek tutulan ambulanslar aktif hale getirildi. Ayrıca çevre illerde bulunan yedek ambulanslar da göreve çağrıldı. Nakil ekipleri stabil hastalar için 1 sürücü ile 2 paramedik; kritik hastalar için 1 sürücü, 1 paramedik ve 1 doktor olacak şeklinde oluşturuldu.
Bulgular
Nakil edilen hastaların %24.95 (n=130) yatan hasta servislerindendi. Bu hasta grubunun %56.81 (n=296) erkekti. Hastaların genel yaş ortalaması 46.33 ± 26.04 (min – max; 0 - 93) (kadın 46.21 ± 26.45, erkek 46.43 ± 25.56) yıl olarak saptandı.
Tartışma ve Sonuç
Büyük çaplı hasta nakillerinde önceden yapılacak prosedürler, planlamalar ve alınan önlemler hastaların güvenli bir şekilde nakli için çok önemlidir. Bunun yanında etkili bir iletişim sistemi de naklin sorunsuz olmasını sağlayacaktır.
Yok
Yok
Aim
It is a rare need for IHT that an existing hospital is scheduled to be closed. In this study, the process of Mass Transport due to the relocation of five different hospitals to a single target hospital is discussed.
Methods
Meetings were held with hospital administrators to plan the Mass Transport and an emergency transport action plan was decided. During the planning phase of the Mass Transport, each hospital was examined separately and in-hospital and inter-hospital transfer routes were created. During the Mass Transport, spare ambulances were activated to avoid disrupting the daily workflow of emergency medical services (EMS). In addition, EMS administrations of nearby provinces were asked to send their spare ambulances to Ankara. While 1 driver and 2 paramedics were assigned to a stable patient transport team, 1 driver, 1 paramedic and 1 doctor were assigned to a critical patient transport team.
Results
The patients who were transported from the clinics comprised 24.95% (n = 130) of all transported patients. Of all patients transported, 56.81% (n = 296) were males. The mean age of all transported patients was 46.33 ± 26.04 years (min-max; 0 - 93) (46.21 ± 26.45 years for females, 46.43 ± 25.56 years for males).
Conclusion
Pre-transport planning and measures are crucial for the safe transport of patients, especially in large-scale IHTs. In addition, an effective communication system ensures a trouble-free transport.
Yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Original research article |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | April 27, 2021 |
Submission Date | January 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 54 Issue: 1 |