Problems related to natural disasters in Turkey and the world are increasing every day. It seems that the main source of these problems is the inadequacies in natural disaster training. The main starting point of the study is that acquisitions about natural disasters in all the curricula in Turkey do not contribute to the natural disaster literacy in terms of quality and quantity. For this reason, a natural disaster literacy course curriculum has been proposed for high schools. In the study, the basic philosophy and general objectives of the natural disaster literacy course curriculum have been defined. In the curriculum, the acquisitions that are convenient to the dimensions of natural disaster literacy (knowledge-attitude-behavior); skills and values related to those acquisitions and units have also been included. The natural disaster literacy course, which has been planned to be 2 course hours per week at the level of 9th grade, consists of 5 units and 49 acquisitions. It is recommended that the study to be examined and applied in the form of a sample curriculum. Thus, students are expected to be natural disaster literate. It is thought that the increase in the number of individuals who are natural disaster literate will decrease the material and immaterial damages caused by natural disasters.
Türkiye’de ve Dünya’da doğal afet kaynaklı sorunlar her geçen gün artmaktadır. Bu sorunların temel kaynağı doğal afet eğitimindeki yetersizlikler olarak görülmektedir. Çalışmanın ana gerekçesi Türkiye’de tüm öğretim programlarındaki doğal afetlerle ilgili kazanımların nitelik ve nicelik olarak doğal afet okuryazarlığına katkı sağlamamasıdır. Bu gerekçe doğrultusunda liseler için bir doğal afet okuryazarlığı dersi öğretim programı önerisi getirilmiştir. Çalışmada doğal afet okuryazarlığı dersi öğretim programının temel felsefesi ve genel amaçları açıklanmıştır. Öğretim programında doğal afet okuryazarlığı boyutlarına (bilgi-tutum-davranış) uygun olan kazanımlar; bu kazanımlarla ve üniteler ile ilintili beceri ve değerlere de yer verilmiştir. 9. sınıf düzeyinde haftada 2 ders saati olarak düşünülen doğal afet okuryazarlığı dersi 5 ünite ve 49 kazanımdan oluşmaktadır. Çalışmanın örnek bir öğretim programı şeklinde incelerek uygulamaya konulması önerilmektedir. Bu sayede öğrencilerin doğal afet okuryazarı olması beklenmektedir. Doğal afet okuryazarı birey sayısının artması ile doğal afet kaynaklı maddi ve manevi zararların azalacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 6, 2020 |
Acceptance Date | April 9, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 1 |