Disasters are at an unacceptable risk level on a global scale. In order to be harmed as little as possible from disasters, it is necessary to reduce the vulnerability of individuals and societies and increase their resilience. It is very important that the resilience of field workers who will work in disasters is high. In this study, it was aimed to evaluate the individual resilience of the students of Emergency and Disaster Management Department at Çanakkale Onsekiz Mart University and Aksaray University. The data of the study were collected using a 17-question questionnaire consisting of sociodemographic characteristics and disaster experiences, and the "Individual Disaster Resilience Assessment Scale" (20 items). In the analysis of the data, descriptive statistics, t test and One-Way Anova Test were applied. A significant relationship was found between the sex of the students participating in the study, the economic status of their families and the number of siblings, and their individual resilience to disasters (p<0.05). The mean scores of individual resilience to disasters were found to be higher among women, those with few siblings and those with a good family's economic status. Education is essential for empowering women in all fields. Education is the most fundamental factor for increasing resilience and reducing vulnerabilities in disasters.
Afetler küresel boyutta kabul edilemez bir risk düzeyindedir. Afetlerden mümkün olan en az şekilde zarar görebilmek için ise bireylerin ve toplumların incinebilirliklerinin azaltılıp, dirençliliklerinin arttırılması gereklidir. Özellikle afetlerde görev yapacak saha çalışanlarının dirençliliklerinin yüksek olması çok önemlidir. Bu çalışmada Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi ve Aksaray Üniversitesi’nde yer alan Acil Yardım ve Afet Yönetimi bölümü öğrencilerinin afetlere bireysel dirençliliklerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri sosyodemografik özellikleri ve afet deneyimlerinden oluşan 17 soruluk bir anket formu ile “Bireysel Afet Dirençlilik Değerlendirme Ölçeği” (20 madde) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ile t test ve One-Way Anova Testi uygulanmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin cinsiyetleri, ailelerinin ekonomik durumu ve kardeş sayıları ile afetlere bireysel dirençlilikleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,05). Kadınların, az kardeşe sahip olanların ve ailesinin ekonomik durumu iyi olanların afetlere bireysel dirençlilikleri puan ortalamaları daha yüksek bulunmuştur. Kadınların her alanda güçlendirilmesi için eğitim şarttır. Afetlerde direncin arttırılması ve kırılganlıkların azaltılması için en temel faktör eğitimdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2022 |
Acceptance Date | October 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |