Bireyin yaşamını
sürdürebilmesi için çalışmaya ihtiyacı vardır ve iş, bireyin ihtiyaçlarını
karşılamasını sağlayan başlıca araçtır. Eğitim ise, üretim sisteminin en ilkel
yöntemlerle yapıldığı dönemlerden günümüze, bilgi birikiminin kuşaktan kuşağa
aktarılmasında önemli bir sistemdir. Eğitim ve istihdam arasındaki ilişki de
ilkel çağlardan günümüze, değişik şekillerde süregelmiştir. İşler ve içerikleri
değişmiş; eğitim, bireylerin bu değişime daha kolay adapte olabilmeleri için
sürekli olarak kendisini yenilemiştir. Toplumsal yaşam geliştikçe iş bölümü ve
uzmanlaşma artmış ve bu da mesleki bilgi ve becerilerin aktarımı için
okullaşmanın artmasına sebep olmuştur. Firmalar da piyasaya sunulan bu
eğitimsel niteliklerin kullanıcılarıdır. İşverenler, eğitimsel nitelikler ile
işbaşındaki verimlilik arasında var olan ilişki konusunda farklı tutumlara
sahiptir. Bu tutumlar; işe alma ve yükseltme konusunda belli kuralların
oluşmasına sebebiyet verir. Bütün bu kuralların toplamı da şirketlerin işgücü
politikalarını oluşturur. Bu çalışmada, gelecekte daha büyük gelişmeler
göstermesi beklenilen Türk Savunma Sanayi’nde faaliyet gösteren ve SSM25
Endeksinde ilk 10’da yer alan şirketlerdeki işverenlerin, işe alım kararlarını,
eğitimin hangi düzeyde etkilediğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Eğitim-istihdam
ilişkisi, işverenler tarafından hangi kuram çerçevesinde şekillenmektedir
sorusuna yanıt aranmış ve seçilen örneklem için; orta düzey yönetici, mühendis
ve teknisyen kadrolarına istihdamda Beşerî Sermaye Kuramı’nın çalıştığı,
eğitimin bu kadrolardaki istihdam üzerinde doğrudan etkisi olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
The individuals need to
work in order to survive and work is the primary factor for meeting the needs
of the individuals. Education is an important system for transferring knowledge
from generations to generations since the time when the production system was
made with the most primitive methods. The relationship between education and
employment has continued in different ways from primitive ages to today. Jobs
and their contents have changed; education has constantly renewed itself to
make it easier for individuals to adapt to this change. As social life
develops, division of labor and specialization has increased and this has led
to increase schooling for the transfer of professional knowledge and skills.
Firms are the users of these educational qualities. Employers have different
attitudes about the relationship between educational qualifications and
productivity at work. These attitudes; give rise to certain rules for
recruitment and upgrading. The sum of all these rules constitutes the labor
force policies of companies. In this study, it is aimed to reveal the level of
recruitment decisions of the employers of top 10 firms in the SSM25 Index,
which is active in the Turkish Defense Industry, that is expected to show
greater improvements in the future. The answer to the question of which theory
is shaping the employers decisions beyond the framework of the relationship
between education and employment is sought and concluded that Human Capital
Theory has a direct effect on the employment of middle-level managers,
engineers and technicians.
Employment Education Education-Employment Relationship Human Capital Theory Defense Industry
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Main Section |
Authors | |
Publication Date | August 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 2 |