2000’li yıllardan itibaren yaşanan hızlı dijitalleşme süreci bankacılık sektörü müşterilerinin beklentilerini değiştirmekte ve geleneksel bankacılık sistemi bu beklentileri karşılamada yetersiz kalmaktadır. Özellikle dijital yerliler olarak adlandırılan müşteri grubu bankacılık hizmetleri için bir bankaya ya da şubeye ihtiyaç duymak yerine bankacılık hizmetlerini sunabilen bir platforma ihtiyaç duymaktadırlar. 2008 yılında yaşanan küresel finans krizinin ardından büyük ölçekli geleneksel bankalara karşı olan güven sarsılmıştır. Bunu fırsat olarak gören bazı girişimciler tarafından şubesiz dijital bankalar (Neobankalar) kurulmuştur. Günümüzde bu bankaların ulaşmış oldukları müşteri sayısı ve büyüklükleri büyük dikkat çekmektedir. Bu yeni nesil bankacılık modeli Türk bankacılık sektörünün de dikkatini çekmiş ve BDDK tarafından şubesiz dijital bankacılık lisansı verilmesi hakkında yönetmelik yayımlanmıştır. Şubesiz dijital bankacılık ile ilgili literatürde çok az sayıda çalışma bulunmakla birlikte ulusal düzeyde yapılan çalışmaların yok denecek kadar az sayıda olduğu gözlenmektedir. Bu çalışma ile şubesiz dijital bankacılık konusunda literatürdeki boşluğun doldurulması ve Türk bankacılık sektörüne ışık tutulması amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada, şubesiz dijital bankacılık kavramı hakkında literatür incelemesi yapılmış, Türk bankacılık sisteminin daha önce uyguladığı dijitalleşme uygulamalarının başarı düzeyi analiz edilmiş ve mevcut geleneksel bankalar ile sektöre yeni katılacak şubesiz dijital bankalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
The rapid digitalization process that has been experienced since the 2000s is changing the expectations of the banking sector customers and the traditional banking system is insufficient to meet these expectations. Especially the customer group called digital natives need a platform that can offer banking services instead of needing a bank or branch for banking services. After the global financial crisis in 2008, confidence in large-scale traditional banks has been shaken. By some entrepreneurs who see this as an opportunity have been established branchless digital banks (Neobanks). Today, the number and size of customers these banks have reached draws great attention. This new generation banking model has also attracted the attention of the Turkish banking sector, and a regulation on issuing branchless digital banking licenses has been published by the BRSA. Besides there are very few studies in the literature on branchless digital banking, it is observed that there are hardly any studies at the national level. With this study, it has been aimed to fill the gap in the literature on branchless digital banking and to shed light on the Turkish banking sector. For this purpose, in this study, a literature review about the concept of branchless digital banking has been made, the success level of the digitalization applications previously implemented by the Turkish banking system has been analyzed and suggestions has been made for existing traditional banks and branchless digital banks that will newly join the sector.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Main Section |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 24 Issue: 1 |