This study was carried out in a review design in order to examine the effects of using interactive videos in nursing education on students. In the study, Google Scholar, Science Direct and YÖK Thesis databases were searched. The search was carried out between April-June 2023 in Turkish and English with keywords ((Nurse OR Nursing OR "Student Nurse") AND (Education OR Training OR Teaching) AND ("Interactive Video" OR Video). Studies in the 2013-2023 publication years were included in the study. This study was based on the PRISMA checklist. Seven articles that met the inclusion criteria were included. Studies were published between 2014-2022. The research designs of the included studies were pretest and posttest questionnaire design, quasi-experimental, randomized controlled experimental study, pretest-posttest design with randomized control group, single-group posttest setup, and mixed methodology. In line with the studies examined, it has been seen that interactive videos can be used directly as an educational method in the literature, as well as used together with different methods. When the studies examined within the scope of this study are evaluated; It has been seen that the trainings given with inter-active videos have positive effects on students' learning outcomes, self-efficacy and student satisfaction. In line with the literature reviewed and this study, it is thought that teaching methods containing interactive videos can be used actively in nursing education.
Bu çalışma hemşirelik eğitiminde etkileşimli videoların kullanılmasının öğrenciler üzerindeki etkilerinin incelenmesi amacıyla derleme tasarımında gerçekleştirilmiştir. Çalışmada Google Scholar, Science Direct ve YÖK Tez veri tabanlarında taramalar gerçekleştirilmiştir. Tarama Nisan-Haziran 2023 tarihleri arasında, Türkçe ve İngilizce dilinde ((Hemşire VEYA Hemşirelik VEYA ‘‘Öğrenci Hemşire’’) VE (Eğitim VEYA Öğretim) VE (‘‘Etkileşimli Video’’ VEYA Video) anahtar kelime grubu ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 2013-2023 yayın yıllarındaki araştırmalar dahil edilmiştir. Bu çalışma PRISMA kontrol listesi temel alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya dahil edilme kriterlerini karşılayan yedi makale dahil edilmiştir. Çalışmalar 2014-2022 yılları arasında yayınlanmıştır. Dahil edilen çalışmaların araştırma tasarımları sırasıyla ön test ve son test anket tasarımı, yarı deneysel, randomize kontrollü deneysel çalışma, randomize kontrol gruplu ön test-son test tasarımı, tek gruplu son test düzeni ve karma metodolojidir. İncelenen çalışmalar doğrultusunda etkileşimli videoların literatürde bir eğitim yöntemi olarak direkt kullanılabildiği gibi, farklı yöntemlerle beraber kullanıldığı da görülmüştür. Bu çalışma kapsamında incelenen çalışmalar değerlendirildiğinde; etkileşimli videolar ile verilen eğitimlerin öğrencilerin öğrenme çıktıları, öz-yeterlilik ve öğrenci memnuniyetine olumlu etkileri olduğu görülmüş olup, incelenen literatür ve bu çalışma doğrultusunda hemşirelik eğitiminde etkileşimli videolar içeren öğretim yöntemlerinin aktif olarak kullanılabileceği düşünülmektedir.
yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nurse Education |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | January 11, 2024 |
Submission Date | August 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2 Issue: 3 |