Aim
The aim of the study was to examine the raitoning nursing care of the nursing students.
Method
The study was conducted as descriptive and cross-sectional. The research sample of the study consists of 205 students studying and practicing at a public university (%27.33). The data was collected between July-August 2021 using the sociodemographic and clinical characteristic form, questions about the clinical setting and quality of care, and the BERNCA-Student Version as well as the Research Electronic Data Capture application. The data was evaluated with mean, standard deviation and percent using descriptive statistics.
Results
The students who participated in the study evaluated the patient safety, quality of nursing care and working environment in the clinics where they practiced at a moderate level between 6.5-6.9. The types of rationing nursing care areas that students cannot meet most were as follows: monitoring patients was 72.1%, preparations for discharge was 71.2%, responding to patients who were in need in a short period of time was 69.2%, preparation for tests and rehabilitating care was 66.8%.
Conclusion
It has been understood that nursing students often cannot meet many care areas, especially the physical care of the patients they care for in their practice areas. It has been suggested that the results of the present research will guide the handling of the rationing nursing care problems in nursing education programs and the discussion and review of practice trainings within the context of this problem.
Amaç
Çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin karşılayamadıkları hemşirelik bakımlarının incelenmesidir. Yöntem
Tanımlayıcı ve kesitsel olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini bir kamu üniversitesinde öğrenim gören ve klinik/alan uygulaması yapan 750 öğrenci oluşturmaktadır. Bunlardan verileri uygun olan 205’i (%27.33) analize dahil edilmiştir. Veriler Temmuz-Ağustos 2021 tarihleri arasında sosyodemografik ve klinik özellikler formu, klinik ortam ve bakım kalitesine ilişkin sorular ve Karşılanmamış Bakım Ölçeği-Öğrenci Versiyonu kullanılarak Research Electronic Data Capture uygulaması ile toplanmıştır. Veriler ortalama, standart sapma ve yüzde gibi tanımlayıcı istatistikler kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular
Öğrenciler uygulama yaptıkları kliniklerdeki hasta güvenliği, hemşirelik bakımının kalitesi ve çalışma ortamını orta düzeyde (6.5-6.9±1,8-2,2) değerlendirmişlerdir. Öğrencilerin en fazla karşılayamadıkları bakım alanları; %72.1 oranında hasta izlemleri, %71.2 taburculuk planı, %69.2 gereksinimi olan hastaya kısa sürede cevap verme, %66.8 hastayı girişimler için hazırlama ve rehabilite edici bakım olmuştur.
Sonuç
Hemşirelik öğrencilerinin uygulama alanlarında bakım verdikleri hastaların fiziksel bakımları başta olmak üzere pek çok bakım alanını sıklıkla karşılayamadıkları anlaşılmaktadır. Araştırma sonuçlarının; karşılanmamış bakım probleminin hemşirelik eğitim programlarında ele alınması, uygulamalı eğitimlerin bu sorun bağlamında tartışılması ve gözden geçirilmesine yol gösterici olacağı öngörülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nurse Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2024 |
Submission Date | July 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 1 |