This research was carried out to examine the nursing diagnoses used by intern students during the distance education process. The descriptive study was conducted with 128 intern students enrolled in the "Nursing Care Management" course of a nursing faculty between May 01 and June 31, 2021. The data were obtained from the care plans prepared by the interns within the scope of the course during the distance education process. Nursing diagnoses in the care plans made by the interns are grouped under NANDA-I Taxonomy II fields. The data were evaluated in the SPSS 25.0 package program and descriptive analyzes were made. The average age of the interns within the scope of the research is 21.31±2.05 and they are female students, 59.4% of them. Interns identified 75 different nursing diagnoses in 11 areas of NANDA-I. 21.3% of the interns were diagnosed in the fields of nutrition-metabolic, 17.8% activity-exercise, and 11.8% health perception-health management. It was determined that the interns made diagnoses in the field of value belief and sexuality at the same rate (0.6%), and they used the diagnoses in the fields of coping-stress tolerance (0.4%) the least. It was determined that the interns mostly used the diagnoses of acute pain (8.2%), disturbed sleep pattern (5.6%), and risk of infection (5.4%). The diagnoses they used the least were aimless wandering, difficulty in the caregiver role, disuse syndrome, and they used these diagnoses at the same rate (0.1%). According to the results; it is recommended to carry out studies that will provide nursing students with more advanced knowledge and skills in preparing a care plan.
Bu araştırma intörn öğrencilerin uzaktan eğitim sürecinde kullandıkları hemşirelik tanılarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipteki araştırma 01 Mayıs-31 Haziran 2021 tarihlerinde bir hemşirelik fakültesinin “Hemşirelik Bakım Yönetimi” dersine kayıtlı 128 intörn öğrenci ile yapılmıştır. Veriler intörnlerin uzaktan eğitim sürecinde ders kapsamında hazırladıkları bakım planlarından elde edilmiştir. İntörnlerin yaptıkları bakım planlarındaki hemşirelik tanıları NANDA-I Taksonomi II alanları altında gruplanmıştır. Veriler SPSS 25.0 paket programında değerlendirilmiş, tanımlayıcı analizler yapılmıştır. Araştırma kapsamındaki intörnlerin yaş ortalaması 21.31±2.05 olup %59.4’ü kız öğrencidir. İntörnler NANDA-I’ın 11 alanında 75 farklı hemşirelik tanısı belirlemiştir. İntörnlerin %21.3’ü beslenme-metabolik, %17.8’i aktivite-egzersiz ve %11.8’i sağlığı algılanma-sağlığın yönetimi alanlarından tanı koymuştur. İntörnlerin değer inanç alanı ile cinsellik alanından aynı oranda (%0.6) tanı koydukları, en az başetme-stres toleransı (%0.4) alanındaki tanıları kullandıkları saptanmıştır. İntörnlerin en çok akut ağrı (%8.2), uyku örüntüsünde rahatsızlık (%5.6) ve enfeksiyon riski (%5.4) tanılarını kullandıkları saptanmıştır. En az kullandıkları tanılar ise amaçsız gezinme, bakım verici rolünde zorlanma, disuse sendromu olduğu (%0.1) kullandıkları saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda; hemşirelik öğrencilerine bakım planı hazırlama konusunda daha ileri düzeyde bilgi ve beceri kazandıracak çalışmaların yapılması önerilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | August 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |
The journal is indexed in Sobiad Citation Index, Turkish Education Index and Turkey Citation Index.