The purpose of this research is to investigate first grade teachers’ opinions about 4+4+4 education system and school readiness of first grade students at elementary schools. Twenty first grade teachers working for elementary schools in Samsun province participated in this study. Participants were recruited using maximum diversity sampling procedure. Data were collected by using semistructured interviews and analyzed with content analysis technique. Findings of the study suggested that teachers have different notions about the education system, some believe that the infrastructure required for transforming to this education system does not exist and this infrastructure shortage manifests itself in various ways; children who start disadvantageously, such as not having preschool education or starting school at an earlier age, suffer from a series of issues in terms of physical, cognitive, social and emotional readiness of children and they fail to display skills material for learning how to read and write.
4+4+4 education system 12-year gradual compulsory education system school readiness first grade students
Bu araştırma ilkokul birinci sınıf öğretmenlerinin 4+4+4 eğitim sistemi ve ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin hazırbulunuşlukları hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı bu araştırmaya maksimum çeşitlilik örneklemesi ile seçilen, Samsun’un değişik yerlerinde görev yapan 20 ilkokul birinci sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmış, veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin eğitim sistemini farklı şekillerde değerlendirdikleri, bazılarının bu eğitim sistemine gerekli altyapı hazırlanmadan geçildiğini ve bu altyapı eksikliğinin farklı şekillerde kendisini gösterdiğini düşündükleri, yaşıtlarına göre okul öncesi eğitim almama ya da daha küçük yaşta okula başlama gibi nedenlerle dezavantajlı başlayan çocukların fiziksel, bilişsel, sosyal ve duygusal hazırbulunuşluk açısından farklı sorunlar yaşadıkları ve okuma yazma öğrenimi için temel olan becerileri tam olarak gösteremedikleri saptanmıştır.
4+4+4 eğitim sistemi 12 yıllık zorunlu kademeli eğitim okula hazırbulunuşluk ilkokul birinci sınıf öğrencisi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2014 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 14 Issue: 2 |