The purpose of the present study was to examine the opinions of teachers who were working in private preschools about inclusion. The study was conducted with 26 volunteer teachers. Semistructured interviews were conducted with the participants and the data were analyzed descriptively. The results of the study revealed that, teachers did not have sufficient information about children with special needs. Especially teachers who had negative thoughts about inclusion mentioned their needs regarding the information about children with special needs. Results gathered from the study derived some suggestions. One of the most important suggestions is about providing sufficient information about children with special needs and inclusion to the regular education teachers, school administrators, school personnel, parents of children with special needs and normally developing children.
Bu araştırmanın amacı, özel anaokullarında çalışan eğiticilerin okulöncesi dönemde kaynaştırmaya ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırma gönüllü olarak katılan 26 eğitici ile yürütülmüştür. Bu amaçla, nitel araştırma veri toplama tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Betimsel olarak analiz edilen bulgular niceliksel olarak sunulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgularda, anaokullarında çalışan eğiticiler özel gereksinimli çocuklarla ilgili yeterli bilgiye sahip olmadıklarını ifade etmişlerdir. Özellikle, kaynaştırma eğitimine sıcak bakmayan öğretmenler, her fırsatta konuyla ilgili bilgiye ihtiyaçları olduğunu belirtmişlerdir. Araştırma kapsamında elde edilen bulgular, çeşitli önerilerin ortaya çıkmasını sağlamıştır. En önemli öneri, kaynaştırma uygulamasının yürütüldüğü okullarda öğretmenlerin, okul yönetiminin, okul personelinin, kaynaştırma öğrencisinin ailesinin, normal gelişim gösteren öğrencilerin ve anne babalarının özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarına yönelik olarak bilgilendirilmeleri yönündedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2014 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 14 Issue: 2 |