The aim of this research is to determine opinions of the prospective teachers taking pedagogical formation education towards critical pedagogy. This research was conducted with 230 prospective teachers who are taking pedagogical formation education at Van Yüzüncü Yıl University. Data of the research was collected by “The Scale of Critical Pedagogy Principles” developed by Yılmaz (2009). Descriptive statistics, t-test and ANOVA were used in the analysis of the data collected. As a result of the research, it was found that the prospective teachers have reasonable (middle level) attitude towards critical pedagogy; male prospective teachers are more positive towards critical pedagogy principles than females; English, Turkish Literature and Geography graduates are more positive towards critical pedagogy principles than Mathematics, Food engineering and Theology graduates.
Bu çalışmanın amacı pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının eleştirel pedagojiye ilişkin görüşlerini belirlemektir. Tarama modelindeki çalışma, Yüzüncü Yıl Üniversitesinde pedagojik formasyon eğitimi alan 230 öğretmen adayıyla yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak Yılmaz (2009) tarafından geliştirilen Eleştirel Pedagoji İlkeleri Ölçeği kullanılmıştır. Toplanan verinin analizinde t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve betimsel istatistikler kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğretmen adaylarının eleştirel pedagoji ilkelerine orta düzeyde katıldıkları, erkek öğretmen adaylarının kadın öğretmen adaylarına göre, İngilizce, Türk Dili ve Edebiyatı ve Coğrafya Bölümü öğretmen adaylarının Matematik, Gıda Mühendisliği ve İlahiyat Bölümü öğretmen adaylarına göre eleştirel pedagoji ilkelerine daha çok katıldıkları ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Submission Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 15 Issue: 1 |