In this study it is aimed to investigate the effects of using writing activities on students' success in algebra teaching. This research has been completed 2013-2014 academic year with 7th grade students of a school in Ankara; 24 of them were in experiment group and 22 of them were in control group. This study was conducted in three weeks throughout the teaching of algebra units as "whole numbers, algebra and geometry". The quantitative of the study was designed as pretest-posttest control group study. In the qualitative part of the study, interview was used as data collection tools. In the experimental group, writing activities used in the teaching of algebra but to the control group no intervention was made. Writing activities were examined by the researcher and then feedbacks were given to students. In order to assess students’ achievement, a test, of which reliability and validity were checked, was used and quantitative data were analyzed by SPSS. Results showed that mean score of students in experimental group was higher than students in control group and analysis of covariance (ANCOVA) results revealed that the difference was significant. In addition, interviews indicated that writing activities helped students to remember and understand better.
Bu çalışmada cebir öğretiminde yazma etkinlikleri kullanmanın öğrencilerin başarılarına olan etkisi araştırılmıştır. Araştırma 2013-2014 eğitim öğretim yılında Ankara ilinde yer alan bir okulda 24’ü deney, 22’si kontrol grubunda olan yedinci sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma “Tam sayılar, cebir ve geometri” ünitesinin cebir öğrenme alanındaki konuların işlendiği üç haftalık öğretim sürecinde yürütülmüştür. Çalışmanın nicel bölümünde ön-test, son-test kontrol gruplu desen, nitel bölümünde ise görüşme tekniği kullanılmıştır. Deney grubundaki öğrencilere cebir öğretiminde yazma etkinlikleri kullanılmış, kontrol grubuna ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Öğrencilerin yazma etkinliklerine araştırmacı tarafından incelenerek dönüt verilmiştir. Öğrencilerin başarısını ölçmek için geçerliliği ve güvenirliği sınanmış cebir testi kullanılmıştır ve veriler SPSS ile analiz edilmiştir. Sonuçlar deney grubunda bulunan öğrencilerin cebir başarı ortalamalarının kontrol grubundaki öğrencilere göre daha yüksek olduğunu, kovaryans (ANCOVA) analizi sonuçları da bu farkın anlamlı olduğunu ortaya çıkarmıştır. Bunun yanında yapılan görüşmelerde yazma etkinliklerinin öğrencilerin hatırlamalarına yardımcı olduğu ve dersi daha iyi anladıklarını ortaya çıkaran bulgulara ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Submission Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 15 Issue: 1 |