The purposes of this study were to determine reasons of preservice middle school mathematics teachers in preferring teaching as a profession and to investigate whether these preferences change depending on grade level. For this purpose, in the 2013-2014 academic year, 144 preservice middle school mathematics teachers who enrolled in Hacettepe University were selected for the study. Data was collected with the instrument developed by the researchers and then analyzed. Results of the study showed that the most effective factor for preservice middle school mathematics teachers in preferring mathematics teaching is "my personality is appropriate", the least influential factor is "to replace the traditional teachers". When these preferences were examined for status change in terms of grade level, it was seen that the first and last choices were the same but there were differences in the remaining choices. Analysis of data revealed that these differences are not statistically significant. Based on the data obtained, various suggestions have been made.
Bu çalışmanın amacı İlköğretim Matematik Öğretmenliğinde okuyan adayların öğretmenliği tercih nedenlerini ortaya çıkarmak ve bu tercihlerin sırasında sınıf düzeyine bağlı olarak değişim olup olmadığını incelemektir. Bu amaçla 2013-2014 eğitim öğretim yılında Hacettepe Üniversitesi’nde öğrenim gören 144 İlköğretim Matematik Öğretmen adayı ile çalışılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan ölçme aracı ile toplanmış ve analiz edilmiştir. Bulgular İlköğretim Matematik Öğretmen adaylarının matematik öğretmenliğini seçmelerinde en etkili olan faktörün “kişiliğime uygun olması”, en az etkili olan faktörün “geleneksel öğretmenlerin yerini alma isteği” olduğunu göstermiştir. Bu tercihlerin sınıf düzeyine göre farklılaşma durumları incelendiğinde ilk ve son tercihlerin değişmediği aradaki tercihlerde farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Bu farklılıkların istatistiksel olarak önemli olup olmadığına dair analizlerde anlamlı bir farkın olmadığı ortaya çıkmıştır. Elde edilen bu verilerden yola çıkarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Submission Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 15 Issue: 1 |