In this study, it is aimed to examine the relationship between the anger levels of adolescents attending secondary education towards school and their perception of parental attitudes. The study group included 613 randomly selected adolescents attending secondary education. Multidimensional School Anger Scale and Perceived Parental Attitudes Scale were used to collect the data. Percentage and frequency distributions were used to analyze the data. Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis H tests were used to examine the relationships between variables. As a result, it was determined that, female adolescents have more hostile attitudes and beliefs towards school than male adolescents and these hostile attitudes and beliefs towards school increased in
parallel to the increase in their grades at school. It was found that the adolescents who perceived their parents as democratic and permissive/tolerant parents express their anger in a more socially acceptable way than the adolescents who perceived their parents as permissive/neglectful and authoritarian.
Bu çalışmada, ortaöğretime devam eden ergenlerin okula yönelik öfke düzeyleri ile algıladıkları anne baba tutumları arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Ortaöğretime devam eden ve rastlantısal olarak seçilen 613 ergen çalışma grubunu oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Çok Boyutlu Okul Öfke Ölçeği ve Algılanan Anne Baba Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde ve frekans dağılımlarından yararlanılmıştır. Değişkenler arası ilişkilerin incelenmesinde Mann-Whitney U Testi ve Kruskall Wallis H Testi kullanılmıştır. Sonuç olarak; kız ergenlerin erkeklere göre okula ilişkin düşmanca olumsuz tutum ve inançlarının daha fazla olduğu, sınıf düzeyi arttıkça ergenlerin okula ilişkin düşmanca olumsuz tutum ve inançlarının arttığı belirlenmiştir. Anne babasını demokratik ve izin verici/müsahamakar olarak algılayan ergenlerin, anne babasını izin verici/ihmalkar ve otoriter olarak algılayan ergenlere göre öfkelerini sosyal olarak daha kabul edilebilir davranışlar biçimde ifade ettikleri bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2015 |
Submission Date | December 21, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 15 Issue: 2 |