Bu çalışmada Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) İngilizce dersleri alan 40 Türk öğrencinin bu ülkede bulundukları süre içerisinde sahip oldukları kültürlenme tutumlarıyla İngilizce başarıları arasındaki ilişki incelenmiştir. Öğrencilerin kültürlenme tutumları Ataca ve Berry (2002) tarafından geliştirilip Bektaş (2004) tarafından Türkçeye uyarlanan Kültürlenme Tutumları Ölçeği aracılığı ile belirlenmiştir. Çalışmanın bulguları hedef kültürü özümseme ve kendine ait kültürel tutumlardan uzaklaşma eğiliminde olan öğrencilerin ABD’de bulundukları üç ayın sonunda en yüksek İngilizce başarısı artışına sahip olduklarını ortaya koymaktadır. Çalışmanın Türk öğrencilerin kültürlenme düzeyleri ve ikinci dil başarı düzeyleri arasındaki ilişkiyi göstermek açısından örnek oluşturacağı düşünülmektedir.
This research primarily aimed to examine the relationship between the acculturation attitudes of 40 Turkish students who took English courses at the United States (U.S.) and their English achievement during their presence in the same country. The study used the Acculturation Attitudes Scale to determine the participants’ acculturation attitudes. This scale was originally developed by Ataca and Berry (2002) and adapted to Turkish by Bektaş (2004). The study findings show that students who had the tendency to assimilate into the host culture (American culture) and ignore the practices of the home culture (Turkish culture) had the highest increase in the English achievement scores at the end of three months. It is thought that the current research will provide an example for demonstrating the relationship between the degree of Turkish students’ acculturation and their second language achievement.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 2, 2016 |
Submission Date | December 7, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 16 Issue: 4 |