Research Article
BibTex RIS Cite

AÇIK ÖĞRETİM LİSESİ ÖĞRENCİLERİNİN DÜŞÜNME STİLLERİNİN İNCELENMESİ*

Year 2018, Volume: 18 Issue: 1, 592 - 604, 30.03.2018
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.36350-411093

Abstract

İnsanın öğrenmesi üzerinde etkisi
olan bireysel farklılıklar içinde düşünme stilleri de yer almaktadır.
Öğrenenlerin düşünme stilleri çoğunlukla örgün eğitim sisteminde yer alanlar
üzerinde çalışılmıştır. Bu çalışmada açık lise öğrenenlerinin düşünme stilleri
ortaya konmuş ve bu stiller yaş ile cinsiyet değişkenine göre ele alınmıştır.
Araştırma, tarama modeline uygun ve betimsel nitelikte bir araştırmadır.
Çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılında İstanbul’da Tuzla Halk Eğitim
Merkezine Açık Öğretim Lisesine kayıt olan ve kayıt yenileme işlemleri için
başvuran 70 katılımcı oluşturmaktadır. Çalışmada, veri toplamak amacıyla
Stenberg ve Wagner tarafından geliştirilen ve Buluş (2006) tarafından Türkçeye
uyarlanan “Düşünme Stili Ölçeği” kullanılmıştır. Analizler sonucunda
öğrenenlerin düşünme stilleri belirlenmiştir. Çalışma bulguları açık öğretim
lisesi öğrencilerinin en fazla sırasıyla liberal, muhafazakâr ve hiyerarşik
stilleri kullandıklarını göstermektedir. Sonuç olarak, açık öğretim lisesi
öğrencilerinin eğitimden daha fazla yararlanması “bağımsız öğrenme”
becerilerini kazanmalarıyla ilintili düşünülmektedir. Bağımsız öğrenme
becerisini destekleyecek uygun düşünme stillerinin öğrencilere verilmesi
önerilmektedir.



 

References

  • Allport, G. W. (1937). Personality: A Psychological Interpretation. New York: Henry Holt and Company
  • Bulus, M. (2005). İlköğretim bölümü öğrencilerinin düşünme stilleri profili açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi. 6(1): 1-24.
  • Buluş, M. (2006). Düşünme stilleri ölçeğinin güvenirliği ve geçerliği, akademik başarı ve öğretmen adayları özellikleri. Eğitim ve Bilim, 31(139).
  • Clarke, R. J. (2005). Research Models and Methodologies. HDR Seminar Series. Faculuty of Commerce. doc/uow012042.pdf. 07.05.2013
  • Duman, A. (1992). Yetişkin eğitimi açısından Türkiye’deki uzaktan eğitim uygulamalarına bir bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25(1), 288-292.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2006). Eğitim Psikolojisi: Gelişim, Öğrenme ve Öğretme. Arkadaş Yayınları: Ankara
  • Esmer, E. (2013). Öğretmen adaylarının zihinsel stil tercihlerinin (düşünme stillerinin) incelenmesi (Doctoral Dissertation, YTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Fer, S. (2005). Düşünme stili envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5 (2), 463-461.
  • Grigerenko, E. L. ve Sternberg, R. J. (1995) Thinking Styles, D.H. Saklofske ve M. Zeidner (Ed.) International Handbook of Personality and Intelligence New York, Plenum Press, 205-230.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim. Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi (6.Basım). Ankara:3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • MEB. (2017). http://aol.meb.gov.tr/. Son erişim:13.10.2017
  • Rayner, S. ve Riding, R. (1997). Towards a categorisation of cognitive styles and learning styles. Educational Psychology, 17(1), 5-27.
  • Ural, O. (2007). Attidues of graduate students toward distance education, educational technologies and independent learning. Turkish Online Journal of Distance Education, 8(4). 34-43.
  • Ural, O. ve Esmer, E. (2017). Yetişkin öğrenenlerin düşünme ve öğrenme stilleri arasında ilişki var mı? Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1 (1).
  • Zhang, L. F. (2000). Are thinking styles and personality types related? Educational Psychology, 20(3) 271-283
  • Zhang, L. F. (2001). Do thinking styles contribute to academic achievement beyond self rated abilities? The Journal of Psychology, Provincetown, 135
  • Zhang, L. F. (2004). Learning and Individual Differences, 15, 67–88.
  • Zhang, L. F. ve Sternberg, R. J. (2006). The Nature of Intellectual Styles. Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersy. (Riding, Rayner, 1998, 5-6).
Year 2018, Volume: 18 Issue: 1, 592 - 604, 30.03.2018
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.36350-411093

Abstract

References

  • Allport, G. W. (1937). Personality: A Psychological Interpretation. New York: Henry Holt and Company
  • Bulus, M. (2005). İlköğretim bölümü öğrencilerinin düşünme stilleri profili açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi. 6(1): 1-24.
  • Buluş, M. (2006). Düşünme stilleri ölçeğinin güvenirliği ve geçerliği, akademik başarı ve öğretmen adayları özellikleri. Eğitim ve Bilim, 31(139).
  • Clarke, R. J. (2005). Research Models and Methodologies. HDR Seminar Series. Faculuty of Commerce. doc/uow012042.pdf. 07.05.2013
  • Duman, A. (1992). Yetişkin eğitimi açısından Türkiye’deki uzaktan eğitim uygulamalarına bir bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25(1), 288-292.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2006). Eğitim Psikolojisi: Gelişim, Öğrenme ve Öğretme. Arkadaş Yayınları: Ankara
  • Esmer, E. (2013). Öğretmen adaylarının zihinsel stil tercihlerinin (düşünme stillerinin) incelenmesi (Doctoral Dissertation, YTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Fer, S. (2005). Düşünme stili envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5 (2), 463-461.
  • Grigerenko, E. L. ve Sternberg, R. J. (1995) Thinking Styles, D.H. Saklofske ve M. Zeidner (Ed.) International Handbook of Personality and Intelligence New York, Plenum Press, 205-230.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim. Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi (6.Basım). Ankara:3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • MEB. (2017). http://aol.meb.gov.tr/. Son erişim:13.10.2017
  • Rayner, S. ve Riding, R. (1997). Towards a categorisation of cognitive styles and learning styles. Educational Psychology, 17(1), 5-27.
  • Ural, O. (2007). Attidues of graduate students toward distance education, educational technologies and independent learning. Turkish Online Journal of Distance Education, 8(4). 34-43.
  • Ural, O. ve Esmer, E. (2017). Yetişkin öğrenenlerin düşünme ve öğrenme stilleri arasında ilişki var mı? Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1 (1).
  • Zhang, L. F. (2000). Are thinking styles and personality types related? Educational Psychology, 20(3) 271-283
  • Zhang, L. F. (2001). Do thinking styles contribute to academic achievement beyond self rated abilities? The Journal of Psychology, Provincetown, 135
  • Zhang, L. F. (2004). Learning and Individual Differences, 15, 67–88.
  • Zhang, L. F. ve Sternberg, R. J. (2006). The Nature of Intellectual Styles. Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersy. (Riding, Rayner, 1998, 5-6).
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ozana Ural

Elif Esmer This is me

Publication Date March 30, 2018
Submission Date August 27, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Ural, O., & Esmer, E. (2018). AÇIK ÖĞRETİM LİSESİ ÖĞRENCİLERİNİN DÜŞÜNME STİLLERİNİN İNCELENMESİ*. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 592-604. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.36350-411093