The aim of this study is investigation of 48-72 months children’s
development in terms of various variablesm by LAP-3 Development Assessment
Scale. Study group was formed by the
schools which are selected to have the necessary physical characteristics so
that the LAP-3 Developmental Assessment Scale can be implemented from both Anatolian and European Side of İstanbul. A
total of 351 children who were studying in the seven selected schools were
included in the study. The study is designed as a quantitative study. Personel
information form and LAP-3 Development Assessment Scale (adapted by Tunçeli,
2017) used as data collection tools. The analysis results of the the research
showed that the scores children got in the sub-tests of LAP-3 Development
Assessment Scale did not depend on their gender, parents’ age, presence of
siblings. However, it was found that increases in parents’ education level and
their employment status; and pre-school education and its duration positively
affects children’s development.
Bu araştırmanın amacı 48-72 aylık çocukların gelişimlerinin LAP-3
Değerlendirme Ölçeği ile incelenmesidir. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yoluyla
oluşturulmuş olup İstanbul ili Kadıköy, Çekmeköy, Sultanbeyli (Anadolu Yakası),
Avcılar, Zeytinburnu, Bağcılar (Avrupa Yakası) ilçeleri seçilmiştir. Seçilen
ilçelerde uygulamaya dahil edilecek okulların LAP-3 Gelişim Değerlendirme
Ölçeği’nin uygulanabilmesi gerekli fiziksel özelliklere sahip olması ölçütü
aranmıştır. Seçilen yedi okulda eğitim öğretime devam eden toplam 351 çocuk
çalışma grubuna dahil edilmiştir. Araştırma nicel araştırma türünde tasarlanmıştır.
Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve Tunçeli (2017) tarafından
Türkçeye uyarlanan LAP-3 Gelişim Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda çalışma grubunu oluşturan çocukların LAP-3 Gelişim Değerlendirme
Ölçeği alt testlerinde elde ettikleri puanların cinsiyetlerine, anne-baba yaşa,
kardeş sahibi olma durumuna göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Buna karşın
anne-babanın öğrenim durumunun yükselmesi ve anne-babanın çalışıyor olması;
okul öncesi eğitim alması ve eğitim alma sürelerinin çocukların gelişimini
olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | April 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 4 |