Mobbing; iş yerlerinde bir
bireyin, belirli bir grup tarafından düşmanca tavırlara sürekli ve sistematik
şekilde maruz bırakılması ve bu davranışlar sonucunda mağdur kişinin sağlığının
bozulması olarak açıklanabilir. Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin,
ailelerin uyguladığı mobbing davranışlarına yönelik algıları ve bu
davranışlarla baş etme yöntemlerini nitel bir araştırma yoluyla incelemektir. Bu amaca ulaşabilmek için
ölçüt örnekleme yöntemi tercih edilerek, her sınıf düzeyinden beş öğretmen
olmak üzere, toplam yirmi öğretmenle (on erkek, on kadın) yarı yapılandırılmış görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde betimsel analiz
tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, çalışmaya katılan
sınıf öğretmenlerinin birçoğunun mobbing mağduru olduğu belirlenmiştir. Sınıf
öğretmenlerinin mobbing davranışlarına maruz bırakılmalarının nedenlerine
ilişkin verdiği yanıtlar, mobbing uygulayan kişiden kaynaklı nedenler ve
kurumsal nedenler olarak belirlenmiştir. Araştırma sonucuna göre, mobbing
davranışlarına maruz bırakılan sınıf öğretmenlerinin sağlıklarının bozulduğu
belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin birçoğunun, MEB’in yetersiz desteği ve
yaşadıkları endişe nedeniyle, hukuksal mücadele yolunu tercih etmedikleri
görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 4 |