Bu makalenin amacı ilköğretim matematik öğretmen adaylarının zeka
oyunu türlerinden hafıza oyunları ve hafıza oyunlarının matematik öğretimine
katkısı hakkındaki düşüncelerini incelemektir. Bu amaçla 2017-2018 öğretim
yılında Ankara ilindeki bir devlet üniversitesinde Matematik Eğitimi Anabilim
Dalı-İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programına devam eden 39 öğretmen
adayının görüşüne başvurulmuştur. İlköğretim
matematik öğretmen adaylarının hafıza oyunları ile ilgili görüşleri
araştırmacılar tarafından geliştirilen bir ölçme aracı ile toplanmıştır. Ölçme
aracı, hafıza oyunu türünde oynanan her oyundan sonra uygulanmak üzere,
öğrencilerin o oyunla ilgili düşüncelerini yansıtacakları, dört açık uçlu
sorudan oluşan bir yansıtıcı düşünme formu (reflection form) şeklinde
düzenlenmiştir. Çalışmada ulaşılan bulgular sonucunda öğretmen adaylarının
hafıza oyunlarını orta düzeyde zor bulduklarını ifade ettikleri görülmüştür.
Öğretmen adayları oyunlarda zorlanıp zorlanmama durumlarını; harcanan zaman,
hatırlanması gereken şeylerin sayısı ve çeşitliliği, oyuna uygun bir örüntü
veya strateji yaratılabilmesi, hatırlanacak sayı, şekil veya nesneye bir
manipülasyon yapılıp yapılmaması, bireysel inançlar gibi kriterlerle
değerlendirmişlerdir. Öğretmen adayları ayrıca hafıza oyunlarında birçok
matematiksel fikri aynı anda kullanabildiklerini, tek bir oyun içinde birden
fazla matematiksel becerinin geliştirilebileceğini de vurgulamışlardır.
Öğretmen adaylarının hafıza oyunlarının matematik öğretimine katkısı ile ilgili
fikirleri matematiksel becerilerin gelişiminin sağlanması, matematiksel
kavramların anlamlı öğrenilmesi, kavramların doğru yerde ve doğru şekilde
kullanılması, farklı stratejilerin öğretimi, motivasyonu yüksek bir sınıf
kültürü yaratılması, odaklanma, düşünme ve hafızada tutmaya katkı sağlama,
zaman kontrolü ve hızlı düşünmeyi geliştirme gibi temalarla özetlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 11, 2019 |
Submission Date | July 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 1 |