The aim of the study was to examine the relationship between life satisfaction and life positions among university students.
The sample of the study consists of 429 university students (224 female - 205 male) studying at the Education Faculty of Uşak
University, who accepted to participate in the research voluntarily, during 2017-2018. A correlational research model was used
in this study. In the study, the scales of Life Satisfaction Scale developed by Diener, Emmans, Lorsen and Griffin (1985) and
Life Positions Scale Moral Maturity Scale developed by Boholts (2002) were used for data collection. In the findings of the
research, it has been seen that life satisfaction is positively associated with life positions of I am OK-You are OK and I am OKYou are not OK; it is negatively associated with life positions of I am not OK-You are not OK and I am not OK-You are OK.
Also the result of the study has shown that life positions have a predictor role in university students’ life satisfaction.
Implications of these findings are discussed within the context of literature.
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu ile yaşam pozisyonları arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Araştırmanın çalışma grubu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, Uşak Üniversitesi, Eğitim Fakültesi’nde öğrenim görmekte
olan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden toplam 429 üniversite öğrencisinden (224 kız-205 erkek) oluşmaktadır.
Araştırma ilişkisel tarama modeline uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada katılımcıların yaşam doyumu düzeylerini
belirlemek için Diener, Emmans, Lorsen ve Griffin (1985) tarafından geliştirilen Yaşam Doyumu Ölçeği ve yaşam pozisyonları
düzeylerini belirleyebilmek için ise Boholts (2002) tarafından geliştirilen Yaşam Pozisyonları Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma
bulgularında, yaşam doyumunun Ben OK’im-Sen OK’sin ve Ben OK’im-Sen OK değilsin yaşam pozisyonları ile pozitif yönlü;
Ben OK değilim-Sen OK değilsin ve Ben OK değilim-Sen OK’sin yaşam pozisyonları ile ise negatif yönlü anlamlı bir ilişki
içinde olduğu görülmüştür. Ayrıca, araştırma sonucu üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunda yaşam pozisyonlarının
yordayıcı rolünü göstermiştir. Araştırma bulguları alan yazın ilişkisinde tartışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Submission Date | July 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 2 |