Individuals carry out reading activity for the reasons such as
improving themselves, progressing in social life, being beneficial to society
and enjoy themselves. Thus, while different goals are being realized, many
subjects learnt unconsciously in the past become more meaningful by this
activity. Students studying at the university can contribute to the society as
long as they read and improve themselves. First of all, they should gain a
reading habit.. This research was carried out to determine the opinions of the
level of reading habit of undergraduate students of the geography department.
For this purpose, literature review was carried out and a questionnaire was
prepared accordingly. It was presented to the expert for an opinion, necessary
changes were made and applied to 121
students. The survey was applied to students from all grade levels to reflect
the views of all the students in the geography department. As a result of the
study, it was concluded that the students of the department of geography have
low level of reading books or magazines, only small number of students follow
periodicals, and they do not use of libraries in the university and in the city
efficiently and have difficulty in following the scientific publications.
Bireyler kendilerini geliştirmek, sosyal hayatta ilerlemek,
topluma faydalı olmak ve zevk almak gibi sebepler ile okuma eylemini
gerçekleştirirler. Böylece farklı amaçlar gerçekleştirilirken, bu etkinlik
sayesinde geçmişte bilinç altında öğrenilen birçok konu pekişerek daha anlamlı
hale gelir. Üniversitede okuyan öğrenciler de okudukları
ve kendilerini geliştirdikleri müddetçe hem topluma hem de kendilerine katkı
sağlayabilirler. Okuma için de öncelikle okuma alışkanlığının kazanılmış olması
gerekir. Bu araştırma coğrafya bölümü lisans öğrencilerinin okuma
alışkanlıkları hakkındaki görüşlerini tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Bu amaçla literatür taramasından sonra hazırlanan anket formu, uzman görüşüne
sunulmuş, yapılan değişikliklerden sonra 121 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmanın
coğrafya bölümündeki öğrencilerinin tamamının görüşlerini yansıtması için anket
bütün sınıf seviyelerinden öğrencilere uygulanmıştır. Araştırma sonucunda
coğrafya bölümü öğrencilerinin kitap veya dergi okuma konusunda zayıf
kaldıkları, süreli yayınları az takip ettikleri, üniversitedeki ve şehirdeki
kütüphaneleri kullanma konusunda yetersiz kaldıkları, bilimsel yayınları takip
etmekte zorlandıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | January 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 4 |