Research Article
BibTex RIS Cite

BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKİ KAYGILARI

Year 2019, Volume: 19 Issue: 3, 745 - 752, 11.10.2019
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.49440-571174

Abstract

Bu çalışmanın
amacı, beden eğitimi öğretmen adaylarının, öğretmenlik mesleğine ilişkin
algıladıkları kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir.
Çalışmanın örneklem grubunu, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi ve Bartın
Üniversitelerinin Beden Eğitimi Öğretmenliği, Antrenörlük eğitimi ve Spor
Yöneticiliği bölümlerinde okuyan 185 erkek ve 92 kadın olmak üzere toplam 277
öğrenci oluşturmuştur.  Araştırma
verileri, Cabı ve Yalçınalp (2013) tarafından geliştirilmiş “Mesleki Kaygı Ölçeği”
(MKÖ) aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizi için Mann Whitney U-testi ve
Spearman Korelasyon testi uygulanmıştır. Araştırma sonucuna göre beden eğitimi
öğretmeni adaylarının mesleki kaygıları genel olarak düşük iken, cinsiyet
açısından kadınların erkeklere oranla atanma merkezli kaygılarının anlamlı
düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca, öğretmen adaylarının, beden eğitimi
öğretmenliği bölümü öğrencisi veya pedagojik formasyon programı öğrencisi
olmaları açısından mesleki kaygı düzeylerinin farklılaşmadığı sonucuna
varılmıştır.

References

  • Akınoğlu, O. (2005). Türkiye’de uygulanan ve değişen eğitim programlarının psikolojik temelleri. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22, 31-46.
  • Bandura, A. (1997). Theoretical perspectives. Self-efficacy: The exercise of control, 1-35.
  • Cabı, E., & Yalçınalp, S. (2013). Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği (MKÖ): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(44), 85-96.
  • Çelen A. & Bulut D. (2015) Beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleğe yönelik kaygılarının belirlenmesi (AİBÜ Örneği), Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(18), 247-261
  • Çelikten, M., Şanal, M. &Yeni, Y., (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237.
  • Dadandı İ., Kalyon A., Yazıcı H. (2016). Eğitim fakültesinde öğrenim gören ve pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançları, kaygı düzeyleri ve öğretmenlik mesleğine karşı tutumları. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 253-269.
  • Fidan, N. (1986). Okulda öğrenme ve öğretme. Gül Yayınevi.
  • Gökmen, A. & Ekici, G. (2018). Biyoloji öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algı düzeyleri ile mesleki kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(2), 17-28.
  • Güven, D. (2010). Profesyonel bir meslek olarak Türkiye’de öğretmenlik. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27(2), 13-21.
  • Hergüner, G. (1992). Eğitim – Spor İlişkisi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 61.
  • http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf MİLLİ EĞİTİM TEMEL KANUNU (1) Kanun Numarası : 1739 Kabul Tarihi : 14/6/1973 Yayımlandığı R.Gazete : Tarih : 24/6/1973 Sayı : 14574 Yayımlandığı Düstur : Tertip : 5 Cilt : 12 Sayfa : 2342.
  • Kahraman, Ü., & Çelik, K. (2019) Eğitim fakültesi formasyon öğrencilerinin özyeterlik inançları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(45), 353-375.
  • Kalemoğlu, V. Y., Erbaş, M. K., & Ünlü, H., (2014). Beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını yordama gücü. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 113-123.
  • Oktay, A. (1991). Öğretmenlik mesleği ve öğretmenin nitelikleri. M.Ü. Atatürk eğitim fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3, 187-198
  • Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik formasyon programındaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi (SDÜ Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 29-48.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Temel, C., Altınkök, M., & Kayışoğlu, N. B. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi uygulamasının beden eğitimi öğretmenliğine yansımaları. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1862-1872. doi:10.14687/ijhs.v13i1.3715
  • Ünlü, H., & Erbaş, M. K., (2018). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Akademik Öz-Yeterlikleri ve Mesleki Kaygıları. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 15-25.
Year 2019, Volume: 19 Issue: 3, 745 - 752, 11.10.2019
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.49440-571174

Abstract

References

  • Akınoğlu, O. (2005). Türkiye’de uygulanan ve değişen eğitim programlarının psikolojik temelleri. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22, 31-46.
  • Bandura, A. (1997). Theoretical perspectives. Self-efficacy: The exercise of control, 1-35.
  • Cabı, E., & Yalçınalp, S. (2013). Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği (MKÖ): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(44), 85-96.
  • Çelen A. & Bulut D. (2015) Beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleğe yönelik kaygılarının belirlenmesi (AİBÜ Örneği), Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(18), 247-261
  • Çelikten, M., Şanal, M. &Yeni, Y., (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237.
  • Dadandı İ., Kalyon A., Yazıcı H. (2016). Eğitim fakültesinde öğrenim gören ve pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançları, kaygı düzeyleri ve öğretmenlik mesleğine karşı tutumları. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 253-269.
  • Fidan, N. (1986). Okulda öğrenme ve öğretme. Gül Yayınevi.
  • Gökmen, A. & Ekici, G. (2018). Biyoloji öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algı düzeyleri ile mesleki kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(2), 17-28.
  • Güven, D. (2010). Profesyonel bir meslek olarak Türkiye’de öğretmenlik. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27(2), 13-21.
  • Hergüner, G. (1992). Eğitim – Spor İlişkisi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 61.
  • http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf MİLLİ EĞİTİM TEMEL KANUNU (1) Kanun Numarası : 1739 Kabul Tarihi : 14/6/1973 Yayımlandığı R.Gazete : Tarih : 24/6/1973 Sayı : 14574 Yayımlandığı Düstur : Tertip : 5 Cilt : 12 Sayfa : 2342.
  • Kahraman, Ü., & Çelik, K. (2019) Eğitim fakültesi formasyon öğrencilerinin özyeterlik inançları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(45), 353-375.
  • Kalemoğlu, V. Y., Erbaş, M. K., & Ünlü, H., (2014). Beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını yordama gücü. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 113-123.
  • Oktay, A. (1991). Öğretmenlik mesleği ve öğretmenin nitelikleri. M.Ü. Atatürk eğitim fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3, 187-198
  • Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik formasyon programındaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi (SDÜ Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 29-48.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Temel, C., Altınkök, M., & Kayışoğlu, N. B. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi uygulamasının beden eğitimi öğretmenliğine yansımaları. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1862-1872. doi:10.14687/ijhs.v13i1.3715
  • Ünlü, H., & Erbaş, M. K., (2018). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Akademik Öz-Yeterlikleri ve Mesleki Kaygıları. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 15-25.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ali Aycan 0000-0002-4354-2526

Hanifi Üzüm 0000-0002-0555-266X

Publication Date October 11, 2019
Submission Date May 28, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 19 Issue: 3

Cite

APA Aycan, A., & Üzüm, H. (2019). BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKİ KAYGILARI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 745-752. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.49440-571174