The purpose of
this research is to measure the accompaniment skills of the music teacher
candidates while sight reading school songs, to detect the problems and to make
recommendations and to compare the data obtained with the academic achievements
in the accompaniment lessons. Descriptive scanning is used in the research. The
studying group of the research was formed of 30 students of 4th grade who were
studying in the autumn period of the Mehmet Akif Ersoy University Education
Faculty Education Department of Fine Arts Main Branch of Music Teaching. The
researcher gathered data of the research with the ''observation form''
developed by consulting with the opinions of the field experts. The Cronbach
Alpha of the reliability coefficient of the observation form was calculated as
,88. The analysis of the data was made with SPSS programme. Arithmetic mean,
standard deviation and Spearman's alignment correlation coefficient were used
in the resolution of the data. According to the results of the research, the
accompaniment skills of the music teacher candidates were detected as low
level. Furthermore it is detected that there is a middle-level, in a positive
way, meaningful relationship between the accompaniment skills and the academic
success in their accompaniment lessons of the music teacher candidates.
Bu araştırmanın amacı, grup piyano eğitiminden elde edilen kişisel kazanımları, piyano becerilerini ve sosyal/kültürel kazanımları öğrenci görüşlerine dayalı olarak belirlemek ve bazı değişkenlere göre istatistiksel olarak anlamlı farklılaşmaların olup olmadığını incelemektir. Araştırma tarama modeline uygun betimsel niteliktedir. Araştırmanın çalışma grubu, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi grup piyano laboratuvarı ile Akdeniz Üniversitesi grup piyano laboratuvarında öğrenim gören 71 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından alan uzmanlarının görüşleri ve literatür taraması yapılarak oluşturulan yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizi için yüzde, frekans, ortalama ve standart sapma hesaplanmış, gruplar arası farkın belirlenmesi için anova ve t testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin grup piyano eğitiminden kazandıkları kişisel kazanımlara, piyano becerilerine ve sosyal/kültürel kazanımlara ilişkin görüşlerinin “yüksek” ve “oldukça yüksek” düzeyde olduğu, cinsiyet, yaş, eğitim ve düzey değişkenine göre de anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 6, 2020 |
Submission Date | January 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 20 Issue: 1 |