The aim of this study is to determine the relationship between
critical and lateral thinking dispositions of classroom teacher candidates. The
participants of the study consist of 327 teacher candidates educating at the
department of the Division of Classroom Education at Abant Izzet Baysal
University in the winter term of the academic year of 2016-2017. Correlational
research design was used in the study as the research method. As the research
tools, “Critical Thinking Dispositions Scale” and “Lateral Thinking
Dispositions Scale” were used. Independent sample t-test was carried out to
investigate the critical and lateral thinking dispositions of teacher
candidates according to gender. On the other hand, in order to investigate
their critical and lateral thinking dispositions according to grade level,
one-factor analysis of variance was carried out. Moreover, Pearson Correlation
Coefficient was calculated to determine the relationship between the critical
and lateral thinking disposition scores of the teacher candidates. As a result,
it was found that the critical and lateral thinking dispositions of the teacher
candidates were at high level and their critical thinking disposition scores
differed significantly according to gender and grade level. Although the
lateral thinking scores of the teacher candidates did not differ significantly
according to grade level, significant difference was obtained according to
gender. Moreover, it was also found that there was a significant, positive and
moderate relationship between the critical and lateral thinking disposition
scores of the teacher candidates.
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme ve yanal düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim dalında öğrenim görmekte olan toplam 327 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği” ve “Yanal Düşünme Eğilimi Ölçeği” kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının, eleştirel düşünme eğilimlerinin ve yanal düşünme eğilimlerinin cinsiyet değişkenine göre değişimini belirlemek amacıyla bağımsız örneklem t testi, sınıf düzeyi değişkenine göre değişimlerini belirlemek amacıyla ilişkisiz örneklemler için tek faktörlü varyans analizi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimi puanları ve yanal düşünme eğilimi puanları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda sınıf öğretmeni adaylarının yanal düşünme eğilimi ve eleştirel düşünme eğilimlerinin yüksek düzeyde olduğu, eleştirel düşünme eğilimi puanlarının cinsiyet ve sınıf düzeyine göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarının yanal düşünme eğilimi puanları sınıf düzeyine göre anlamlı farklılık göstermesine karşın cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Ayrıca sınıf öğretmeni adaylarının yanal düşünme eğilimi ölçeği puanları ile eleştirel düşünme eğilimi ölçeği puanları arasında orta düzeyde pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 6, 2020 |
Submission Date | June 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 20 Issue: 1 |